Dział |
Temat lekcji |
Treści
programowe |
Cele |
1 |
Lekcja organizacyjna.
Bezpieczna i higieniczna praca z komputerami |
bhp, regulamin pracowni, dane
techn. nowej
pracowni komputerowej |
przypomnienie ogólnych zasad
pracy z komputerami,
przedstawienie zasad oceniania i zakresu materiału.
Zapoznanie z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa w
pracowni komputerowej, korzystania z pracowni i sprzętu
komputerowego, higieny pracy przy komputerze, organizacji
stanowiska pracy,
Szanowanie mienia szkolnego – wpojenie
odpowiedzialności za własne stanowisko pracy |
2 |
Prawa Autorskie |
Programy
Freeware, Shareware, Adware, Licencja oprogramowania |
Zapoznanie
uczniów z poszanowaniem praw autorskich, |
3 |
Historia
Informatyki |
od liczydła
do superkomputera CRAY |
Zapoznanie
uczniów w rozwojem technologii informatycznej |
3 |
Zagrożenia
powszechną komputeryzacją |
Omawiajmy zagrożenia, jakie niesie powszechna
komputeryzacja. |
|
Opisujemy zagrożenia wynikające z łatwego dostępu do
informacji, w tym zamierzony negatywny wpływ na odbiorców
informacji, nieposzanowanie cudzych dóbr intelektualnych i
nieposzanowanie poufnych danych.
Charakteryzujemy negatywne aspekty
gier
komputerowych. |
4 |
Dos |
Tekstowy system operacyjny Komputera - wprowadzenie
uruchomienie |
Zapoznanie uczniów z innymi systemami operacyjnymi komputera |
4 |
DOS |
Zakładanie
katalogów, zmiana katalogu, wybieranie dysków, pokazywanie
zawartości dysków, katalogów |
|
4 |
DOS |
Zakładanie
plików tekstowych, usuwanie plików, atrybuty plików.
Nadawanie i zdejmowanie atrybutów, pojęcie bajta |
|
4 |
DOS |
Formatowanie
dysków |
|
4 |
DOS |
Powtórzenie
wiadomości - Test wyboru |
|
5 |
Total Commander |
Uruchamianie programu, opis
menu poziomego, panel lewy prawy, zmiana dysku w aktywnym
oknie |
Uaktywnienie okna, zmiana
napędu, opanowanie umiejętności kopiowania plików na
dyskietkę z dysku C i z CD-romu. |
5 |
Total Commander
|
Zaznaczanie i odznaczanie plików, zmiana nazwy plików,
przenoszenie plików na inny dysk |
Uczeń potrafi zaznaczyć pliki o danym rozszerzeniu, potrafi
przenieść zaznaczone pliki na dyskietkę. |
5 |
Total Commander
|
Szczegółowy opis górnego menu |
uczeń potrafi sortować pliki
według nazwy, rozszerzenia, daty, rozmiaru |
6 |
Sieci
Komputerowe |
Sieci Lan
Wan, budowa sieci. Serwer, stacje kliencie, polecenia
sieciowe |
uczeń potrafi
korzystać z zasobów sieciowych i udostępniać swoje zasoby.
Uczeń potrafi odczytać adres ip własnego komputera |
6 |
Udostępnianie zasobów w
sieci |
Udostępnij, tylko do odczytu,
pełny |
Uczeń potrafi udostępnić swoje
zasoby dyskowe |
6 |
Otoczenie sieciowe |
Pobieranie i wyszukiwanie
plików i katalogów w sieci |
Uczeń potrafi w sieci znaleźć
odpowiedni plik katalog. |
7 |
Zjawisko sieci globalnej -
historia, specyfika działania i korzyści z dostępu do
Internetu |
historia sieci, protokoły TCP i IP, sposoby połącze
- nia, sieci LAN i WAN, adresy
internetowe, podstawowe usługi, plug-in'y |
zapoznanie ze sposobami komunikowania się komputerów, istotą
działania sieci,
możliwościami przyłączenia, korzyściami z dostępu do
Internetu |
7 |
Przeglądarki internetowe:
Internet Explorer 5.0 i
Netscape Communikator 7.2, Sylaba Komunikator 7.0 |
interfejs, paski narzędziowe,
przystosowywanie programów do własnych celów (profile),
zakładki, historia, adresowanie, otwieranie nowych okien |
nabycie swobodnie
wykorzystywanych umiejętności w
pracy z przeglądarkami i ich
narzędziami |
7 |
Internet jako rozproszone
źródło informacji - ćwiczenia |
istota WWW i serwerów FTP,
etyka w Internecie, istota portali,
działanie wyszukiwarek,
filtrowanie wyszukiwanych celów,
przegląd off-line i on-line |
wpojenie najefektywniejszych
zasad wyszukiwania pożąda
- nych informacji |
7 |
Wyszukiwanie informacji w Internecie - 1 |
selekcja
danych, zapis tekstu, grafiki, tabel, wyszukiwanie w
katalogach tematycznych portali |
wpojenie
najefektywniejszych zasad wyszukiwania
pożąda -nych informacji |
7 |
Wyszukiwanie informacji w
Internecie - 2 |
ściąganie i zapis całych stron WWW z wykorzysta -
niem programów typu "freeware" |
nabycie umiejętności swobodnego operowania ogromną liczbą
programów ściągających strony WWW |
7 |
Wyszukiwanie informacji w Internecie - 3 |
łączenie się z serwerami FTP i
ściąganie informacji protokołem FTP |
zapoznanie z istotą transferu
protokołem FTP,
posługiwanie się programami Total Commander |
7 |
Korespondencja elektroniczna -
własne konto e-mail |
zakładanie kont pocztowych, kreowanie profilów użytkownika
w programach pocztowych, ustawianie opcji,
ustalanie nazwy serwerów poczty
przychodzącej i wychodzącej, login, hasło |
zapoznanie z procesem zakładania konta na jednym z
portali (np. WP), wpojenie zasad wykorzystywania
możliwości
poczty elektroniczneji |
8 |
Algorytmika |
Podstawowe
pojęcia |
Uczeń wie co
to jest algorytm, procedura |
8 |
Algorytmika |
Wprowadzenie do grafiki żółwia |
Uczeń poznaje środowisku
programu obiektowego
Program ELI |
8 |
Algorytmika |
Uczymy
algorytmicznego myślenia |
Uczeń potrafi
rozwiązywać proste programy matematyczne. |