INFORMATYKA 

Gimnazjum klasa 1

 

  Kryteria Ocen|  klasa I  | klasa II | klasie III |

|Szkoła Podstawowa | Ciekawostki |

 Lekcja 1  Prawa autorskie  Lekcja2   Historia Informatyki
Lekcja3
  DOS - Dyskowy System Operacyjny   Lekcja4   DOS Powtórzenie
Lekcja 5  Jednostki Informacji   Lekcja 6   Systemy liczbowe / Dwójkowy/ Lekcja 6a Dwójkowy Szesnastkowy
 


Algorytmika

Lekcja 1 Wprowadzenie - co to jest algorytm? Lekcja 1a Schemat blokowy  Lekcja 2 Wprowadzenie do grafiki żółwia program ELI 2.0  Lekcja 3  Piszemy pierwszy program - schodek, kilka schodków Lekcja 4 Pętla powtórzeń  Lekcja 5 Procedura -  Kwadrat  Lekcja6 Budujemy mur  Lekcja7 - Nietypowa Flaga

 Ćwiczenie1: futurystyczny kwiat     Ćwiczenie 2        Ćwiczenie3     Ćwiczenie4


Ćwiczenia zaliczeniowe: Ćwiczenie 1 - Praca na katalogach i podkatalogach / drzewo tree/
                                        Ćwiczenie 2    Zagrożenia w sieci

 QUIZ - DOS  
Test  DOS - / ćwiczenia /
Test DOS Grupa I
Test DOS grupa II
Test DOS grupa III

 

 

 

Program nauczania informatyki klasa I

Dział

Temat lekcji

Treści programowe

Cele

1

Lekcja organizacyjna. Bezpieczna i higieniczna praca z komputerami bhp, regulamin pracowni, dane techn. nowej
pracowni komputerowej
przypomnienie ogólnych zasad pracy z komputerami, przedstawienie zasad oceniania i zakresu materiału. Zapoznanie z podstawowymi zasadami  bezpieczeństwa w pracowni komputerowej, korzystania z pracowni i sprzętu komputerowego, higieny pracy przy komputerze, organizacji stanowiska pracy,

 

Szanowanie mienia szkolnego – wpojenie odpowiedzialności za własne stanowisko pracy

2

Prawa Autorskie Programy Freeware, Shareware, Adware, Licencja oprogramowania Zapoznanie uczniów z poszanowaniem praw autorskich,
3 Historia Informatyki od liczydła do superkomputera CRAY Zapoznanie uczniów w rozwojem technologii informatycznej
3 Zagrożenia powszechną komputeryzacją

Omawiajmy zagrożenia, jakie niesie powszechna komputeryzacja.

Opisujemy zagrożenia wynikające z łatwego dostępu do informacji, w tym zamierzony negatywny wpływ na odbiorców informacji, nieposzanowanie cudzych dóbr intelektualnych i nieposzanowanie poufnych danych.

Charakteryzujemy negatywne aspekty  gier   komputerowych.

4 Dos Tekstowy system operacyjny Komputera - wprowadzenie uruchomienie Zapoznanie uczniów z innymi systemami operacyjnymi komputera
4 DOS Zakładanie katalogów, zmiana katalogu, wybieranie dysków, pokazywanie zawartości dysków, katalogów  
4 DOS Zakładanie plików tekstowych, usuwanie plików, atrybuty plików. Nadawanie i zdejmowanie atrybutów, pojęcie bajta  
4 DOS Formatowanie dysków  
4 DOS Powtórzenie wiadomości - Test wyboru  
 5 Total Commander Uruchamianie programu, opis menu poziomego, panel lewy prawy, zmiana dysku w aktywnym oknie Uaktywnienie okna, zmiana napędu, opanowanie umiejętności kopiowania plików na dyskietkę z dysku C i z CD-romu.
 5 Total Commander Zaznaczanie i odznaczanie  plików, zmiana nazwy plików, przenoszenie plików na inny dysk Uczeń potrafi zaznaczyć pliki o danym rozszerzeniu, potrafi przenieść zaznaczone pliki na dyskietkę.
 5 Total Commander Szczegółowy opis górnego menu uczeń potrafi sortować pliki według nazwy, rozszerzenia, daty, rozmiaru
 6 Sieci Komputerowe Sieci Lan Wan, budowa sieci. Serwer, stacje kliencie, polecenia sieciowe uczeń potrafi korzystać z zasobów sieciowych i udostępniać swoje zasoby. Uczeń potrafi odczytać adres ip własnego komputera
 6 Udostępnianie zasobów w sieci Udostępnij, tylko do odczytu, pełny Uczeń potrafi udostępnić swoje zasoby dyskowe
6 Otoczenie sieciowe Pobieranie i wyszukiwanie plików i katalogów w sieci Uczeń potrafi w sieci znaleźć odpowiedni plik katalog.

7

Zjawisko sieci globalnej - historia, specyfika działania i korzyści z dostępu do Internetu historia sieci, protokoły TCP i IP, sposoby połącze - nia, sieci LAN i WAN, adresy internetowe, podstawowe usługi, plug-in'y zapoznanie ze sposobami komunikowania się komputerów, istotą działania sieci, możliwościami przyłączenia, korzyściami z dostępu do Internetu

7

Przeglądarki internetowe: Internet Explorer 5.0 i
Netscape Communikator 7.2, Sylaba Komunikator 7.0
interfejs, paski narzędziowe, przystosowywanie programów do własnych celów (profile), zakładki, historia, adresowanie, otwieranie nowych okien nabycie swobodnie wykorzystywanych umiejętności w pracy z przeglądarkami i ich narzędziami

7

Internet jako rozproszone źródło informacji - ćwiczenia istota WWW i serwerów FTP, etyka w Internecie, istota portali, działanie wyszukiwarek, filtrowanie wyszukiwanych celów, przegląd off-line i on-line wpojenie najefektywniejszych zasad wyszukiwania pożąda - nych informacji

7

Wyszukiwanie informacji w Internecie - 1 selekcja danych, zapis tekstu, grafiki, tabel, wyszukiwanie w katalogach tematycznych portali wpojenie najefektywniejszych zasad wyszukiwania pożąda -nych informacji

7

Wyszukiwanie informacji w Internecie - 2 ściąganie i zapis całych stron WWW z wykorzysta - niem programów typu "freeware" nabycie umiejętności swobodnego operowania ogromną liczbą programów ściągających strony WWW

7

Wyszukiwanie informacji w Internecie - 3 łączenie się z serwerami FTP i ściąganie informacji protokołem FTP zapoznanie z istotą transferu protokołem FTP, posługiwanie się programami Total Commander

7

Korespondencja elektroniczna - własne konto e-mail zakładanie kont pocztowych, kreowanie profilów użytkownika w programach pocztowych, ustawianie opcji, ustalanie nazwy serwerów poczty przychodzącej i wychodzącej, login, hasło zapoznanie z procesem zakładania konta na jednym z portali (np. WP), wpojenie zasad wykorzystywania możliwości poczty elektroniczneji
8 Algorytmika Podstawowe pojęcia Uczeń wie co to jest algorytm, procedura
8 Algorytmika Wprowadzenie do grafiki żółwia Uczeń poznaje środowisku programu obiektowego

Program ELI

8 Algorytmika Uczymy algorytmicznego myślenia Uczeń potrafi rozwiązywać proste programy matematyczne.