Algorytmika - grafika żółwia

Lekcja 2- Pętla POWTÓRZ

Teraz udoskonalimy i skrócimy poprzedni algorytm rysowania kwadratu. Po pierwsze, umożliwimy wczytywanie wielkości boku kwadratu, po drugie, wykorzystamy klocki powtarzania. Otwórzmy nowy projekt o nazwie KWADRAT2 z planszą algorytmu i oknem żółwia. Algorytm ma rysować kwadrat. Po zakończeniu rysunku żółw powinien znajdować się w pozycji takiej samej jak na początku. Nowy plan działań wygląda następująco:

 
Start

wprowadzenie danej: bok kwadratu;

powtórzenie 4 razy:

przejście o bok naprzód

wyprowadzenie wyniku - numeru narysowanego boku

skręt w prawo o 90 stopni

koniec powtórzenia

koniec

Ważne klocki  w programie to:

Wprowadzenie danej. W górnej części okna definicyjnego wpisujemy komunikat, np. Podaj bok kwadratu. W dolnej części wpisujemy nazwę zmiennej, której wartość będzie wprowadzana bok.
Początek powtórzenia — służy do zaznaczenia miejsca, od którego algorytm ma powtarzać kolejne kroki. Na górze jego okna definicyjnego wpisujemy liczbę powtórzeń: 4, na dole nazwę zmiennej numerującej kolejne powtórzenia: numerBoku.
Koniec powtórzenia — służy do zaznaczenia miejsca, do którego algorytm ma powtarzać kolejne kroki. Oba te klocki tworzą rodzaj nawiasu obejmującego kolejne kroki algorytmu i tak jak nawiasy powinny zawsze występować parami.
Wyprowadzenie wyniku. W górnej części okna definicyjnego wpisujemy komunikat, np Narysowałem bok numer, a w dolnej podajemy nazwę zmiennej, której wartość zostanie wypisana — numerBoku.

 


Pora na wykonanie algorytmu. Patrzymy, jak w oknie żółwia powstaje rysunek i równocześnie czerwona obwódka wykonywania algorytmu przesuwa się po kolejnych klockach. Na zakończenie warto wybrać z menu Plik/Zachowaj Wszystko, co powoduje zapisanie zarówno projektu, ze stanem wszystkich okien, jak i planszy z algorytmem

Algorytm w języku żółwia: /logo/

UWAGA

CZYTAJ bok

POWTÓRZ 4 numerBoku

[NAPRZÓD bok PISZ numerBoku PRAWO 90]

KONIEC 

Zadanie domowe:

Zbudujcie algorytm rysujący trójkąt równoboczny, używając pętli POWTÓRZ. Posługując
się odręcznym rysunkiem, ustalcie kąt, o jaki powinien obracać się w prawo żółw. Wszystkie kąty
w trójkącie równobocznym mają po 60 stopni

Zbudujcie algorytm rysujący dwunastokąt foremny, używając pętli POWTÓRZ. Posługując się
odręcznym rysunkiem, ustalcie kąt, o jaki powinien obracać się w prawo żółw

.