Schemat blokowy (ang.
block diagram) - jest narzędziem nakierowanym na
prezentację kolejnych czynności w projektowanym
algorytmie. Realizowane jako
diagram, na którym
procedura,
system albo program komputerowy
są reprezentowane przez opisane
figury
geometryczne, połączone liniami
zgodnie z kolejnością wykonywania czynności wynikających z
przyjętego algorytmu rozwiązania
zadania.
Pobranie n
Ustalenie licznika k i wyzerowanie sumy.
Sprawdzenie, czy pobrane zostały już wszystkie składniki.
Pobieranie składnika a (T) albo obliczenie średniej (N).
Powiększenie sumy S i zmniejszenie licznika k (T) albo wyświetlenie wyniku (N).
Zakończenie algorytmu.
Cechuje je:
- prosta zasada budowy,
- elastyczność zapisów,
- możliwość zapisu z użyciem składu wybranego języka programowania,
- łatwa kontrola poprawności algorytmu.
Schematy blokowe pozwalają na prostą zamianę instrukcji na instrukcje programu komputerowego.
Elementy budowy
- strzałka - wskazuje jednoznacznie powiązania i ich kierunek,
- operand - prostokąt, do którego wpisywane są wszystkie operacje z wyjątkiem instrukcji wyboru,
- predykat - romb, do którego wpisywane są wyłącznie instrukcje wyboru,
- etykieta - owal służący do oznaczania początku bądź końca sekwencji schematu (kończą, zaczynają lub przerywają/przenoszą schemat).
Schemat blokowy pozwala dostrzec istotne etapy algorytmu i logiczne zależności między nimi.
Zależnie od przedstawianego algorytmu stosowane są różne zestawy figur geometrycznych zwanych blokami, których kształty reprezentują umownie rodzaje elementów składowych.
Wyróżnia się następujące rodzaje bloków:
Symbol graficzny | Nazwa skrzynki (bloku) | Funkcja | Opis |
---|---|---|---|
Skrzynka graniczna | Początek algorytmu lub koniec | mają kształt owalu. Ze skrzynki START wychodzi tylko jedno połączenie, skrzynka STOP nie ma połączenia wychodzącego. | |
Skrzynka operacyjna WYKONAWCZY |
Wykonywanie różnych działań, np. sumowania | ma kształt prostokąta. | |
Skrzynka wejścia / wyjścia | Wprowadzanie (czytanie) danych lub wyprowadzanie (drukowanie, pisanie) wyników | jest równoległobokiem, wchodzi i wychodzi z niej jedno połączenie. | |
Skrzynka warunkowa | Sprawdzanie warunku, np. czy N > 0 | mają kształt rombu. Ze skrzynki wychodzą tylko dwa połączenia: jedno oznaczone TAK, a drugie NIE. |
Przykładowe schemat blokowy
Potęgowanie - ab np: a=2 b=5 czyli 25
Algorytm ten służy wyznaczania minimum z 3 podanych liczb
Algorytm ten służy do obliczania średniej arytmetycznej z określonej przez użytkownika ilości liczb, które także zadaje użytkownik.
Pobranie n
Ustalenie licznika k i wyzerowanie sumy.
Sprawdzenie, czy pobrane zostały już wszystkie składniki.
Pobieranie składnika a (T) albo obliczenie średniej (N).
Powiększenie sumy S i zmniejszenie licznika k (T) albo wyświetlenie wyniku (N).
Zakończenie algorytmu.