Algorytmika - grafika żółwia
Lekcja 5 - Procedura KWADRAT Inny algorytm rysowania kwadratu nie będzie krótszy od poprzedniego z lekcji 4, za to wprowadzi słowo kwadrat do języka żółwia. Utworzymy procedurę KWADRAT, z której będziemy mogli potem korzystać. Otwórzmy nowy projekt o nazwie KWADRAT3 z planszą algorytmu i oknem żółwia. Algorytm ma rysować kwadrat. Po zakończeniu rysunku żółw powinien znajdować się w pozycji takiej samej jak na początku. Plan działań wygląda następująco:
Tworzymy PROCEDURĘ KWADRAT Czym jest procedura? Procedura jest to też algorytm—zazwyczaj rozwiązujący proste zadanie — wywoływany w algorytmie nadrzędnym. Przydatność procedury zobaczymy w następnej lekcji, kiedy będziemy rysowali kwadrat wielokrotnie. Warto tworzyć procedury, podobnie jak warto poznawać nowe słowa, ponieważ dzięki nim można porozumiewać się lepiej i szybciej. PROCEDURĘ KWADRAT
Ważne klocki
Pora na wykonanie algorytmu. Patrzymy, jak w oknie żółwia powstaje rysunek i równocześnie czerwona obwódka wykonywania algorytmu przesuwa się po kolejnych klockach. Gdy natrafia na wywołanie procedury przeskakuje do ciągu klocków definiujących procedurę, a po natrafieniu na klocek końca procedury wraca do głównego algorytmu Na zakończenie warto wybrać z menu Plik/Zachowaj Wszystko, co powoduje zapisanie zarówno projektu, ze stanem wszystkich okien, jak i planszy z algorytmem Algorytm w j ęzyku żółwia:
Zadanie domowe: 1. Zbuduj na tej samej planszy drugą procedurę rysującą trójkąt równoboczny i dodaj do głównego algorytmu klocek jej wywołania. 2. Zbuduj procedurę rysującą sześciokąt, ośmiokąt foremny, o ile stopni obraca się żółw w trakcie wykonywania każdej z nich . |