Algorytmika - grafika żółwia

Lekcja 5 - Procedura KWADRAT

Inny algorytm rysowania kwadratu nie będzie krótszy od poprzedniego z lekcji 4, za to wprowadzi słowo kwadrat do języka żółwia. Utworzymy procedurę KWADRAT, z której będziemy mogli potem korzystać. Otwórzmy nowy projekt o nazwie KWADRAT3 z planszą algorytmu i oknem żółwia. Algorytm ma rysować kwadrat. Po zakończeniu rysunku żółw powinien znajdować się w pozycji takiej samej jak na początku. Plan działań wygląda następująco:

 
1     Start

  2  wprowadzenie danej: bok kwadratu

3 wywołanie procedury KWADRAT z parametrem bok

4 koniec

 

Tworzymy PROCEDURĘ KWADRAT

Czym jest procedura?

Procedura jest to też algorytm—zazwyczaj rozwiązujący proste zadanie — wywoływany w algorytmie nadrzędnym. Przydatność procedury zobaczymy w następnej lekcji, kiedy będziemy rysowali kwadrat wielokrotnie. Warto tworzyć procedury, podobnie jak warto poznawać nowe słowa, ponieważ dzięki nim można porozumiewać się lepiej i szybciej.

PROCEDURĘ KWADRAT

Procedura KWADRAT

powtórzenie 4 razy

przejście o bok naprzód

skręt w prawo o 90 stopni

koniec powtórzenia

koniec procedury

Ważne klocki

Wywołanie procedury do wykonania. W górnej części okna definicyjnego wpisujemy nazwę procedury: KWADRAT, w środkowej — wartość parametru: bok, dolną pozostawiamy niewypełnioną, gdyż procedura nie ma obliczać wyniku, lecz rysować. Klocek ten umieszczamy w głównym algorytmie.
Początek procedury. Procedura musi zaczynać się od klocka Początek procedury, podobnie jak algorytm od klocka Początek algorytmu. W oknie definicyjnym tego klocka wpisujemy nazwę procedury: KWADRAT, a w polu Parametry — nazwą zmiennej: bok. Wartość tej zmiennej zostanie określona podczas wywołania procedury w algorytmie nadrzędnym.
Koniec procedury i powrót do miejsca, z którego została wywołana.

Pora na wykonanie algorytmu. Patrzymy, jak w oknie żółwia powstaje rysunek i równocześnie czerwona obwódka wykonywania algorytmu przesuwa się po kolejnych klockach. Gdy natrafia na wywołanie procedury przeskakuje do ciągu klocków definiujących procedurę, a po natrafieniu na klocek końca procedury wraca do głównego algorytmu

Na zakończenie warto wybrać z menu Plik/Zachowaj Wszystko, co powoduje zapisanie zarówno projektu, ze stanem wszystkich okien, jak i planszy z algorytmem

Algorytm w j ęzyku żółwia:

Algorytm główny

UWAGA

CZYTAJ bok

KWADRAT bok

KONIEC

 

Procedura KWADRAT

OTO KWADRAT bok

POWTÓRZ 4 numerBoku [NAPRZÓD bok PRAWO 90]

JUŻ

 

Zadanie domowe:

1. Zbuduj na tej samej planszy drugą procedurę rysującą trójkąt równoboczny i dodaj do głównego algorytmu klocek jej wywołania.

2. Zbuduj procedurę rysującą sześciokąt, ośmiokąt foremny, o ile stopni obraca się żółw  w trakcie wykonywania każdej z nich

.