INFORMATYKA 

Kryterium Oceniania

 

 

 

 

 

Kryteria oceniania z zasadami przedmiotowego systemu oceniania 

z  informatyka
 

                                                               W S T Ę P

1. Uczniowie zostają poinformowani o zasadach przedmiotowego systemu oceniania na początku 
    roku szkolnego, a o ewentualnych poprawkach natychmiast po ich wprowadzeniu.
2. Niniejszy regulamin jest zgodny z wewnątrzszkolnym systemem oceniania.
    a) Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
       - bieżące i systematyczne obserwowanie postępów ucznia w nauce,
       - pobudzanie rozwoju umysłowego ucznia, jego uzdolnień i zainteresowań,
       - uświadamianie uczniowi stopnia opanowania wiadomości i umiejętności przewidzianych 
          programem nauczania oraz ewentualnych braków w tym zakresie,
       - wdrażanie ucznia do systematycznej pracy, samokontroli i samooceny,
       - ukierunkowanie samodzielnej pracy ucznia,
       - okresowe (roczne) podsumowanie wiadomości i umiejętności oraz określanie na tej 
          podstawie stopnia opanowania przez ucznia materiału programowego przewidzianego na 
          dany okres (rok szkolny)
       - dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych 
          uzdolnieniach ucznia,
       - korygowanie organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela.
    b) Ocenianie wiedzy i umiejętności ucznia powinno być dokonywane systematycznie, w 
        różnych formach, w warunkach zapewniających obiektywność oceny. Stopnie szkolne są 
        jawne zarówno dla ucznia i jego rodziców. Nauczyciel ustalając stopień szkolny powinien go 
        - na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) - uzasadnić. Sprawdzone i 
        ocenione pisemne prace kontrolne uczeń - na własną prośbę lub prośbę jego rodziców 
        (prawnych opiekunów) otrzymuje do domu na czas określony przez nauczyciela.
   c) Poziom opanowania przez ucznia wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania 
       przedmiotu ocenia się w stopniach szkolnych, według następującej skali:
       Stopień                         Skrót literowy                   Oznaczenie cyfrowe
       Celujący                               Cel.                                       6
       Bardzo dobry                         Bdb.                                    5
       Dobry                                    Db.                                      4
       Dostateczny                           Dst.                                      3       
       Dopuszczający                       Dps.                                     2
       Niedostateczny                      Ndst.                                     1
 do OCEN MOGĄ BYĆ DODAWANE PLUSY i MINUSY
   d) Oceny wyrażone w stopniach dzielą się na:       
       - cząstkowe, określające poziom wiadomości lub umiejętności ucznia ze zrealizowanej części 
         programu nauczania,
      - okresowe i roczne, określające ogólny poziom wiadomości i umiejętności ucznia 
         przewidzianych w programie nauczania na dany okres (rok szkolny).
 
                                          I.  Z A Ł O Ż E N I A   O G Ó L N E 

1. Ocenianiu podlega:
a) podstawowa umiejętność poruszania się w środowisku WINDOWS 10
b) znajomość zasad pracy z typowymi programami( WORD EXCEL, POWER POINT, COREL DRAW, HTML, SCRATCH, Baltie
c) umiejętność znalezienia rozwiązania w sytuacjach nowych,
d) aktywność i kreatywność własna ucznia,
e) umiejętność pracy w małych grupach oraz w zespole,
f) zaangażowanie i aktywność na lekcji,
g) umiejętność odnalezienia i przygotowania materiałów poza pracownią.

2. Formy aktywności ucznia podlegające ocenie:
a) praktyczny sprawdzian podsumowujący większy zakres omówionego materiału,
b) sprawdzian pisemny sprawdzający wiedzę teoretyczną i kojarzenie pojęć,   
c) bieżący praktyczny sprawdzian kontrolujący możliwość pogłębienia problematyki,   
d) odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie toretyczne ucznia do ćwiczeń,
e) krótkie bieżące ćwiczenia mobilizujące i utrwalające nowe wiadomości i umiejętności,   
f) teoretyczne zadania domowe nie wymagające użycia komputera.


           II.  K R Y T E R I A   U S T A L A N I A   O C E N Y

1. Przy ocenianiu zajęć praktycznych będą brane pod uwagę:
a) znajomość elementów konkretnego środowiska pracy,
b) poprawność zastosowanych rozwiązań,
c) umiejętność wyszukiwania i poprawiania błędów,
d) sprawność w posługiwaniu się różnymi narzędziami,
e) umiejętność połączenia elementów pracy różnych środowisk,
f) wykorzystanie wcześniej zdobytych umiejętności,
g) samodzielność w pracy.

2. Przy ocenianiu prac pisemnych będą brane pod uwagę:
a) spójność merytoryczna i językowa wypowiedzi,
b) zastosowanie właściwego języka przedmiotu,
c) dbałość o poprawność użycia język ojczystego.

3. Przy ocenianiu prac dodatkowych będą brane pod uwagę:
a) pomysłowość, inwencja twórcza i nowatorstwo ujęcia tematu,
b) samodzielność, zaangażowanie oraz ilość włożonej pracy,
c) różnorodność zastosowanych technik i źródeł pozyskiwana informacji.


                  III.   U M O W Y   I   U Z G O D N I E N I A

1. Uczeń może być nie przygotowany do lekcji z powodów osobistych, ale musi to być 
    udokumentowane przez rodzica lub prawnego opiekuna,
2. Brak aktywności na lekcji może skutkować otrzymaniem  minusa (-) uzyskanie przez ucznia trzykrotnego znaku minus jest 
    równoważne z uzyskaniem oceny niedostatecznej,
3. Duża aktywność ucznia podczas zajęć lekcyjnych lub poza nimi może zostać nagrodzona oceną
    bardzo dobrą lub znakiem (+), trzykrotne uzyskanie znaku plus powoduje wpisanie oceny   
    bardzo dobrej.
4. Reprezentowanie szkoły w konkursach i olimpiadach przedmiotowych pozwala uzyskać ocenę 
    bardzo dobrą za każdy udział, a ocenę celującą za zajęcie miejsca punktowanego lub 
    wyróżnienia.
5. Rodzice i uczniowie mają obowiązek zgłosić nauczycielowi wszelkie przeciwwskazania do 
    czynnego udziału w lekcjach informatyki.
6. Uczeń ma prawo poprawić ocenę cząstkową w formie i terminie uzgodnionym z nauczycielem.
7. Uczeń m obowiązek przestrzegania regulaminu pracowni komputerowej, w przypadku jego 
    łamania może być ukarany znakiem minus (-) lub w skrajnych przypadkach otrzymaniem oceny 
    niedostatecznej.


      IV.  W Y M A G A N I A  E D U K A C Y J N E  W  Z A K R E S I E    
              P O S T A W  U C Z N I A  P O D C Z A S  Z A J Ę Ć



Ocena dopuszczająca, dostateczna

- podczas wykonywania zadań teoretycznych i praktycznych wymaga stałej mobilizacji i pomocy 
  ze strony nauczyciela i innych uczniów,
- prace ucznia cechują się małą samodzielnością, a wykonane zadania są nieestetyczne,
- słabo się angażuje w pracę klasy lub grupy,
- nie zawsze przestrzega zasad bezpiecznej i higienicznej pracy z komputerem.

Ocena dobra:

- podczas wykonywania zadań teoretycznych i praktycznych zazwyczaj stara się być samodzielny,
  brak jednak mu jeszcze staranności i systematyczności w działaniu, 
- jest zaangażowany w pracę klasy, grupy, stara się być aktywny i odpowiedzialny,
- stara się efektywnie wykorzystywać czas pracy,
- dostosowuje się d obowiązującego regulaminu pracowni, przestrzega zasad bezpiecznej i 
  higienicznej pracy z komputerem.

Ocena bardzo dobra:

- podczas wykonywania typowych zadań teoretycznych i praktycznych jest samodzielny, nie 
  zawsze jednak staranny i sumienny,
zaangażowany jest w pracę klasy, grupy, zachęca innych do podejmowana działań, podczas zajęć 
  jest zazwyczaj odpowiedzialny i aktywny,
- potrafi racjonalnie wykorzystywać czas pracy,
- prawidłowo organizuje stanowisko pracy, przestrzega zawsze zasad bezpiecznej i higienicznej 
  pracy z komputerem oraz przeprowadza krótką gimnastykę relaksacyjną.

Ocena celująca:

- samodzielnie wykonuje wszystkie zadania teoretyczne i praktyczne przewidziane programem 
  nauczania oraz wykazuje operatywność w wykorzystaniu wiadomości i umiejętności do 
  rozwiązywania zadań trudnych w nowych sytuacjach,
- jest zaangażowany emocjonalnie w pracę klasy, grupy, bardzo aktywny i odpowiedzialny, 
  zachęca innych uczniów do pokonywania trudności,
- podczas wykonywanych działań wykazuje się dużą starannością i sumiennością,
- przygotowuje dodatkowe materiały na zajęcia,
- dostosowuje swoje stanowisko pracy do własnych potrzeb, przestrzegając przy tym wszelkich 
  zasad bhp,
- wykorzystuje z własnej inicjatywy umiejętności informatyczne na innych zajęciach,
- odnosi sukcesy w konkursach informatycznych,
- nie marnuje czasu na bezwartościowe gry komputerowe, lecz jeśli traktuje komputer jako źródło 
rozrywki, to umie sobie znaleźć grę kształcącą.

Kryteria ocen z przedmiotu Elementy Informatyki

Ocena Opanowanie umiejętności i aktywność
Ocena celująca 1.Posiada wiedzę wykraczającą znacznie poza zakres materiału programowego, a dodatkowa wiedza jest owocem samodzielnych poszukiwań i przemyśleń.

2.Uczeń nie tylko potrafi rozwiązać zadania programowe, ale również rozwiązuje zadania o podwyższonym stopniu trudności, oraz zadania z innych zbiorów 

3. Umie samodzielnie zdobyć informacje na temat interesujących go problemów informatycznych – potrafi napisać program opisujący dany problem.

Ocena bardzo dobra 1.Całkowicie opanował materiał przewidziany programem. Sprawnie rozwiązuje zadania , uzasadnia swoje rozwiązanie.

2.Wykazuje aktywną postawę w czasie lekcji.

3.Sprawnie korzysta ze wszystkich dostępnych i wskazanych przez nauczyciela źródeł informacji.

4.Bierze udział w  tworzeniu strony internetowej oraz  bazy danych szkoły

Ocena dobra 1.Opanował materiał programowy w stopniu zadawalającym.

2.Umie samodzielnie wykonać typowe zadania i procedury trudniejsze wykonuje pod kierunkiem nauczyciela.

3.Rozwiązuje niektóre dodatkowe zadania o stosunkowo niewielkiej skali trudności.

4.Jest aktywny w czasie lekcji. 

Ocena dostateczna 1.Opanował podstawowe elementy wiadomości programowych pozwalające mu na sprawne posługiwanie się technologią informatyczną

2.W czasie lekcji wykazuje się aktywnością w stopniu zadawalającym.

Ocena dopuszczająca 1.Jego wiedza posiada poważne braki, które jednak można usunąć w dłuższym okresie czasu.

2.Przy pomocy nauczyciela potrafi wykonać proste działania arytmetyczne. 3.Rozwiązać proste zadania tekstowe pod kierunkiem nauczyciela .

Ocena niedostateczna 1.Braki w wiedzy są na tyle duże, że nie rokują one nadziei na ich usunięcie nawet przy pomocy nauczyciela.

2.Postawa ucznia na lekcji jest zupełnie bierna.

3.Uczeń nie wykazuje chęci do nadrobienia zaległości w nauce.