Kryteria oceniania z zasadami przedmiotowego systemu oceniania
z informatyka
W S T Ę P
1. Uczniowie zostają poinformowani o zasadach przedmiotowego systemu oceniania na początku
roku szkolnego, a o ewentualnych poprawkach natychmiast po ich wprowadzeniu.
2. Niniejszy regulamin jest zgodny z wewnątrzszkolnym systemem oceniania.
a) Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
- bieżące i systematyczne obserwowanie postępów ucznia w nauce,
- pobudzanie rozwoju umysłowego ucznia, jego uzdolnień i zainteresowań,
- uświadamianie uczniowi stopnia opanowania wiadomości i umiejętności przewidzianych
programem nauczania oraz ewentualnych braków w tym zakresie,
- wdrażanie ucznia do systematycznej pracy, samokontroli i samooceny,
- ukierunkowanie samodzielnej pracy ucznia,
- okresowe (roczne) podsumowanie wiadomości i umiejętności oraz określanie na tej
podstawie stopnia opanowania przez ucznia materiału programowego przewidzianego na
dany okres (rok szkolny)
- dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych
uzdolnieniach ucznia,
- korygowanie organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela.
b) Ocenianie wiedzy i umiejętności ucznia powinno być dokonywane systematycznie, w
różnych formach, w warunkach zapewniających obiektywność oceny. Stopnie szkolne są
jawne zarówno dla ucznia i jego rodziców. Nauczyciel ustalając stopień szkolny powinien go
- na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) - uzasadnić. Sprawdzone i
ocenione pisemne prace kontrolne uczeń - na własną prośbę lub prośbę jego rodziców
(prawnych opiekunów) otrzymuje do domu na czas określony przez nauczyciela.
c) Poziom opanowania przez ucznia wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania
przedmiotu ocenia się w stopniach szkolnych, według następującej skali:
Stopień Skrót literowy Oznaczenie cyfrowe
Celujący Cel. 6
Bardzo dobry Bdb. 5
Dobry Db. 4
Dostateczny Dst. 3
Dopuszczający Dps. 2
Niedostateczny Ndst. 1
do OCEN MOGĄ BYĆ DODAWANE PLUSY i MINUSY
d) Oceny wyrażone w stopniach dzielą się na:
- cząstkowe, określające poziom wiadomości lub umiejętności ucznia ze zrealizowanej części
programu nauczania,
- okresowe i roczne, określające ogólny poziom wiadomości i umiejętności ucznia
przewidzianych w programie nauczania na dany okres (rok szkolny).
I. Z A Ł O Ż E N I A O G Ó L N E
1. Ocenianiu podlega:
a) podstawowa umiejętność poruszania się w środowisku WINDOWS 10
b) znajomość zasad pracy z typowymi programami( WORD EXCEL, POWER POINT, COREL DRAW, HTML, SCRATCH, Baltie
c) umiejętność znalezienia rozwiązania w sytuacjach nowych,
d) aktywność i kreatywność własna ucznia,
e) umiejętność pracy w małych grupach oraz w zespole,
f) zaangażowanie i aktywność na lekcji,
g) umiejętność odnalezienia i przygotowania materiałów poza pracownią.
2. Formy aktywności ucznia podlegające ocenie:
a) praktyczny sprawdzian podsumowujący większy zakres omówionego materiału,
b) sprawdzian pisemny sprawdzający wiedzę teoretyczną i kojarzenie pojęć,
c) bieżący praktyczny sprawdzian kontrolujący możliwość pogłębienia problematyki,
d) odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie toretyczne ucznia do ćwiczeń,
e) krótkie bieżące ćwiczenia mobilizujące i utrwalające nowe wiadomości i umiejętności,
f) teoretyczne zadania domowe nie wymagające użycia komputera.
II. K R Y T E R I A U S T A L A N I A O C E N Y
1. Przy ocenianiu zajęć praktycznych będą brane pod uwagę:
a) znajomość elementów konkretnego środowiska pracy,
b) poprawność zastosowanych rozwiązań,
c) umiejętność wyszukiwania i poprawiania błędów,
d) sprawność w posługiwaniu się różnymi narzędziami,
e) umiejętność połączenia elementów pracy różnych środowisk,
f) wykorzystanie wcześniej zdobytych umiejętności,
g) samodzielność w pracy.
2. Przy ocenianiu prac pisemnych będą brane pod uwagę:
a) spójność merytoryczna i językowa wypowiedzi,
b) zastosowanie właściwego języka przedmiotu,
c) dbałość o poprawność użycia język ojczystego.
3. Przy ocenianiu prac dodatkowych będą brane pod uwagę:
a) pomysłowość, inwencja twórcza i nowatorstwo ujęcia tematu,
b) samodzielność, zaangażowanie oraz ilość włożonej pracy,
c) różnorodność zastosowanych technik i źródeł pozyskiwana informacji.
III. U M O W Y I U Z G O D N I E N I A
1. Uczeń może być nie przygotowany do lekcji z powodów osobistych, ale musi to być
udokumentowane przez rodzica lub prawnego opiekuna,
2. Brak aktywności na lekcji może skutkować otrzymaniem minusa (-) uzyskanie przez ucznia trzykrotnego znaku minus jest
równoważne z uzyskaniem oceny niedostatecznej,
3. Duża aktywność ucznia podczas zajęć lekcyjnych lub poza nimi może zostać nagrodzona oceną
bardzo dobrą lub znakiem (+), trzykrotne uzyskanie znaku plus powoduje wpisanie oceny
bardzo dobrej.
4. Reprezentowanie szkoły w konkursach i olimpiadach przedmiotowych pozwala uzyskać ocenę
bardzo dobrą za każdy udział, a ocenę celującą za zajęcie miejsca punktowanego lub
wyróżnienia.
5. Rodzice i uczniowie mają obowiązek zgłosić nauczycielowi wszelkie przeciwwskazania do
czynnego udziału w lekcjach informatyki.
6. Uczeń ma prawo poprawić ocenę cząstkową w formie i terminie uzgodnionym z nauczycielem.
7. Uczeń m obowiązek przestrzegania regulaminu pracowni komputerowej, w przypadku jego
łamania może być ukarany znakiem minus (-) lub w skrajnych przypadkach otrzymaniem oceny
niedostatecznej.
IV. W Y M A G A N I A E D U K A C Y J N E W Z A K R E S I E
P O S T A W U C Z N I A P O D C Z A S Z A J Ę Ć
Ocena dopuszczająca, dostateczna
- podczas wykonywania zadań teoretycznych i praktycznych wymaga stałej mobilizacji i pomocy
ze strony nauczyciela i innych uczniów,
- prace ucznia cechują się małą samodzielnością, a wykonane zadania są nieestetyczne,
- słabo się angażuje w pracę klasy lub grupy,
- nie zawsze przestrzega zasad bezpiecznej i higienicznej pracy z komputerem.
Ocena dobra:
- podczas wykonywania zadań teoretycznych i praktycznych zazwyczaj stara się być samodzielny,
brak jednak mu jeszcze staranności i systematyczności w działaniu,
- jest zaangażowany w pracę klasy, grupy, stara się być aktywny i odpowiedzialny,
- stara się efektywnie wykorzystywać czas pracy,
- dostosowuje się d obowiązującego regulaminu pracowni, przestrzega zasad bezpiecznej i
higienicznej pracy z komputerem.
Ocena bardzo dobra:
- podczas wykonywania typowych zadań teoretycznych i praktycznych jest samodzielny, nie
zawsze jednak staranny i sumienny,
zaangażowany jest w pracę klasy, grupy, zachęca innych do podejmowana działań, podczas zajęć
jest zazwyczaj odpowiedzialny i aktywny,
- potrafi racjonalnie wykorzystywać czas pracy,
- prawidłowo organizuje stanowisko pracy, przestrzega zawsze zasad bezpiecznej i higienicznej
pracy z komputerem oraz przeprowadza krótką gimnastykę relaksacyjną.
Ocena celująca:
- samodzielnie wykonuje wszystkie zadania teoretyczne i praktyczne przewidziane programem
nauczania oraz wykazuje operatywność w wykorzystaniu wiadomości i umiejętności do
rozwiązywania zadań trudnych w nowych sytuacjach,
- jest zaangażowany emocjonalnie w pracę klasy, grupy, bardzo aktywny i odpowiedzialny,
zachęca innych uczniów do pokonywania trudności,
- podczas wykonywanych działań wykazuje się dużą starannością i sumiennością,
- przygotowuje dodatkowe materiały na zajęcia,
- dostosowuje swoje stanowisko pracy do własnych potrzeb, przestrzegając przy tym wszelkich
zasad bhp,
- wykorzystuje z własnej inicjatywy umiejętności informatyczne na innych zajęciach,
- odnosi sukcesy w konkursach informatycznych,
- nie marnuje czasu na bezwartościowe gry komputerowe, lecz jeśli traktuje komputer jako źródło
rozrywki, to umie sobie znaleźć grę kształcącą.
Kryteria ocen z przedmiotu Elementy Informatyki
Ocena |
Opanowanie umiejętności i aktywność |
Ocena celująca |
1.Posiada wiedzę wykraczającą znacznie poza zakres materiału programowego, a dodatkowa wiedza jest owocem samodzielnych poszukiwań i przemyśleń.
2.Uczeń nie tylko potrafi rozwiązać zadania programowe, ale również rozwiązuje zadania o podwyższonym stopniu trudności, oraz zadania z innych zbiorów
3. Umie samodzielnie zdobyć informacje na temat interesujących go problemów informatycznych – potrafi napisać program opisujący dany problem. |
Ocena bardzo dobra |
1.Całkowicie opanował materiał przewidziany programem. Sprawnie rozwiązuje zadania , uzasadnia swoje rozwiązanie.
2.Wykazuje aktywną postawę w czasie lekcji.
3.Sprawnie korzysta ze wszystkich dostępnych i wskazanych przez nauczyciela źródeł informacji.
4.Bierze udział w tworzeniu strony internetowej oraz bazy danych szkoły |
Ocena dobra |
1.Opanował materiał programowy w stopniu zadawalającym.
2.Umie samodzielnie wykonać typowe zadania i procedury trudniejsze wykonuje pod kierunkiem nauczyciela.
3.Rozwiązuje niektóre dodatkowe zadania o stosunkowo niewielkiej skali trudności.
4.Jest aktywny w czasie lekcji. |
Ocena dostateczna |
1.Opanował podstawowe elementy wiadomości programowych pozwalające mu na sprawne posługiwanie się technologią informatyczną
2.W czasie lekcji wykazuje się aktywnością w stopniu zadawalającym. |
Ocena dopuszczająca |
1.Jego wiedza posiada poważne braki, które jednak można usunąć w dłuższym okresie czasu.
2.Przy pomocy nauczyciela potrafi wykonać proste działania arytmetyczne. 3.Rozwiązać proste zadania tekstowe pod kierunkiem nauczyciela . |
Ocena niedostateczna |
1.Braki w wiedzy są na tyle duże, że nie rokują one nadziei na ich usunięcie nawet przy pomocy nauczyciela.
2.Postawa ucznia na lekcji jest zupełnie bierna.
3.Uczeń nie wykazuje chęci do nadrobienia zaległości w nauce. |
|