Algorytmika - grafika żółwia
Lekcja 6 - Rząd Kwadratów Znając procedurę kwadrat jesteśmy gotowi do tworzenia rysunków, których częścią są kawadraty. Zacznijmy od narysowania słupka z trzech kwadratów leżacych jeden na drugim. Algorytm ma rysować trzy kwadraty w pionowej kolumnie. Po zakończeniu rysunku żółw powinien znajdować się w pozycji takiej samej jak na poczatku
Czwarty punkt algorytmu - przejście wstecz - jest konieczny, gdyż chcemy, żeby na końcu rysowania żółw był tak samo ustawiony jak na początku. Procedurę KWADRAT można przekopiować z poprzedniego algorytmu. Zauważmy, że z procedury KWADRAT korzystamy w ten sam sposób jak z gotowych klocków typu NAPRZÓD czy PRAWO, jedyna różnica polega na tym, iż procedurę KWADRAT musimy sami zdefiniować, a polecenia - klocki z palety mają gotowe definicje (stworzone przez autora programu). Pora na wykonanie algorytmu. Patrzymy, jak w oknie żółwia powstaje rysunek i równocześnie czerwona obwódka wykonywania algorytmu przesuwa się po kolejnych klockach. Gdy natrafia na wywołanie procedury, przeskakuje do ciągu klocków definiujących procedurę, a po natrafieniu na klocek końca procedury wraca do głównego algorytmu.
Na zakończenie warto wybrać z menu Plik/Zachowaj Wszystko, co powoduje zapisanie zarówno projektu, ze stanem wszystkich okien,jak i planszy z algorytmem. Algorytm jest zapisany w projekcie L6KWAD.PRJ na planszy L6KWAD.SCH.
Algorytm główny UWAGA CZVTAJ bok POWTÓRZ 3 nr Kwadratu [KWADRAT bok NAPRZÓD bok] WSTECZ 3*bok KONIEC
Procedura KWADRAT OTO KWADRAT bok POWTÓRZ 4 numerBoku [NAPRZÓD bok PRAWO 90] JUŻ
1. Zmieńcie główny algorytm tak, aby rysowany był rząd 3 kwadratów w poziomie 2. Przeróbcie główny algorytm tak, aby wczytywać nie tylko długość boku, ale także liczbę kwadratów, które będą rysowane. 3. * Zbudujcie algorytm, który będzie rysował kratkę kwadratową: n kolumn po k kwadratów stykających się ze sobą (n -liczba kwadratów w poziomie, k -liczba kwadratów w pionie). |