INFORMATYKA 

Gimnazjum klasa 2

| Kryteria Ocen|  klasa I  | klasa II | klasie III |

|Szkoła Podstawowa | Ciekawostki |

 

Excel

Lekcja 1 - operatory matematyczne?
Ćwiczenie1 -Działania matematyczne
Lekcja2 -sumowanie, średnia, max, min
Ćwiczenie2 - magiczny kwadrat
Lekcja3 - Format komórek
Ćwiczenie3 Formatowanie komórek
Lekcja3a Format komórek Data czas
Ćwiczenie3a Data i czas
Lekcja 3b KREDYT Obliczanie spłaty pożyczki przy założeniu stałych, okresowych płatności i stałej stopy oprocentowania.
Lekcja4 Sumowanie warunkowe
Ćwiczenie4 - Suma warunkowa

Lekcja 5 Formuła Logiczna JEŻELI
Lekcja 5a Formuły logiczne
Ćwiczenie 5 Wykonanie testu- formuły logiczne
Lekcja 6 Tworzenie Makropoleceń
Ćwiczenie 6 Makropolecenia
Lekcja 7 Kreator wykresów
Ćwiczenie 7 Wykresy
 
Ćwiczenie7a - Rozwiązywanie układu równań
Lekcja 8 Adresowanie względne i bezwzględne
Cwiczenie8 Adresowanie - tabliczka mnożenia

Ćwiczenia powtórzeniowe

Ćwiczenie1   Ćwiczenie2    Ćwiczenie3     Ćwiczenie4    Ćwiczenie5    Ćwiczenie 6
Ćwiczenie7   Ćwiczenie8    Ćwiczenie9    Ćwiczenie10    Ćwiczenie11   Ćwiczenie12       
   
 

SPRAWDZIAN nr 1

Ćwiczenie 1 - Wstawianie obiektów graficznych
Ćwiczenie 2 -Tworzenie Panoramy z kilku zdjęć
Ciekawostki

Podłączenie kamery internetowej do sieci

 

Total Commander

FTP - transfer plików w sieci Jak wgrać stronę na serwer FTP?

Ćwiczenia zaliczeniowe:
Ćwiczenie 1- Uczeń potrafi skonfigurować program Total Commander
Ćwiczenie 2 - Praca na katalogach i podkatalogach
Ćwiczenie 3  -Tworzenie plików tekstowych, atrybuty plików.
Ćwiczenie 4- Uczeń potrafi nawiązać połączenie z serwerem przez FTP
 

 

Sieci komputerowe

Wprowadzenie
Rodzaje sieci komputerowych
Najważniejsze urządzenia sieciowe
Rodzaje protokołów sieciowych
Przydatne polecenia systemowe do kontroli pracy z sieci

 

 

Program nauczania informatyki klasa II

PLAN REALIZACJI MATERIAŁU NAUCZANIA INFORMATYKI DLA KLASY II GIMNAZJUM (1 godzina tygodniowo)


Zagadnienia podstawowe


P
rzypomnienie regulaminu pracowni komputerowej. Organizacja zajęć z informatyki oraz zapoznanie z programem nauczania dla klasy II.

Zaznajomienie uczniów z nowym sprzętem komputerowym pracowni.
Kierunki i dynamika rozwoju sprzętu komputerowego.
Ocenienie pożytków i konsekwencji rozwoju technologii informacyjnej dla osób i społeczeństw.

Arkusz kalkulacyjny
1. Wiadomości ogólne o arkuszach kalkulacyjnych. Wprowadzenie do programu Microsoft Excel. Podstawowe techniki pracy w Excelu. Wykonywanie prostych obliczeń.
2. Podstawy wykorzystania funkcji i formuł w programie Microsoft Excel.
3.Adresowanie względne i bezwzględne.
4. Prezentacja danych z arkusza w postaci wykresu. Graficzna prezentacja wyników.
5. Wstawianie tabel i wykresów do dokumentów tekstowych.
6. Arkusz kalkulacyjny jako baza danych.
7. Arkusz na lekcji matematyki – Jaki to dzień tygodnia ?
8. Arkusz na lekcjach geografii – zaludnienie na świecie. Przedstawianie danych za pomocą wykresów
9. Sprawdzian wiadomości – arkusz kalkulacyjny – Microsoft Excel

Bazy danych
1. Wiadomości ogólne o bazach danych. Podstawowe pojęcia o bazach danych.
Wprowadzenie do programu Microsoft Access.
2.Tabele w programie MS Access. Projektowanie tabel za pomocą kreatora.
3. Tworzenie i usuwanie klucza podstawowego. Tworzenie relacji pomiędzy tabelami.
4. Formularze w programie MS Access. Tworzenie formularzy za pomocą kreatora. Tworzenie przycisków poleceń na formularzu.
5. Filtry i kwerend w programie MS Access.
6. Raporty w programie MS Access.
7. Tworzenie własnej bazy danych – wg. Zainteresowań uczniów.
8. Współpraca programu MS Access z innymi aplikacjami.
9. Sprawdzian wiadomości – bazy danych – Microsoft Access

Multimedia
1. Praca z multimedialnymi programami encyklopedycznymi. (Słowniki, encyklopedie, leksykony)
2. Rekreacja z komputerem: gry zręcznościowe i symulacyjne.
Jak powstają gry komputerowe ?

Programy graficzne
1.Podstawowe wiadomości o programie CorelDraw. Budowa okna programu. Tworzenie nowego rysunku.
2. Elementy pracy z rysunkiem – obiekty i ich cechy, grupy. Praca z szablonami.
3. Wykonanie zaproszenia urodzinowego przy użyciu programu CorelDraw – praca z Clipartami.
4. Utworzenie trójwymiarowego logo i wizytówki.
5. Zaawansowane operacje w CorelDraw (kształtowanie, efekty, kadrowanie, dopasowywanie kolorów.
6. Metamorfoza sławnego dzieła przy użyciu narzędzi CorelDraw.
7. Współpraca programu CorelDraw z i innymi programami.
8. Quiz co i jak – Komputery i Internet cz.II

Menadżer plików - Total Commander
1.Uruchamianie programu, opis menu poziomego, panel lewy prawy, zmiana dysku w aktywnym oknie
2. Zaznaczanie i odznaczanie  plików, zmiana nazwy plików, przenoszenie plików na inny dysk
3. Szczegółowy opis górnego menu

4.   Połączenie z serwerem za pomocą FTP

Sieci Komputerowe

1. Sieci Lan Wan, budowa sieci. Serwer, stacje kliencie
2. Udostępnij, tylko do odczytu, pełny
3. Pobieranie i wyszukiwanie plików i katalogów w sieci
4. historia sieci, protokoły TCP i IP, sposoby połącze - nia, sieci LAN i WAN, adresy internetowe, podstawowe usługi, plug-in'y