Program nauczania:                                                                                        pobierz 

    Podstawą do nauczania informatyki jest program nauczania informatyki dla Szkół Podstawowych, zatwierdzony i dopuszczony do użytku szkolnego przez MEN pt: „INFORMATYKA 2000” nr. DKW-4014-56/99. Autorem programu jest mgr. M.Mordaka i zespół. Do wymienionego programu dołączony jest „Poradnik metodyczny dla nauczycieli” w postaci dwóch płyt CD-ROM oraz płyta CD zawierająca materiały do lekcji (Wydawnictwo Czarny Kruk 2006r)

Cele:

Komputer ma stymulować do działań twórczych  w pełni tego słowa znaczeniu. To czy człowiek funkcjonujący w skomputeryzowanym świecie będzie odtwórcą, czy twórcą kultury w dużej mierze zależy od jego przygotowania do wykorzystania zasobów wiedzy, oceny ważności tej wiedzy tzn. od umiejętności poruszania się po zdominowanym przez informację świecie. Ma on prowadzić do samo rozwoju ucznia, wychować go do pełnienia ról społecznych. [Siemieniecki B. 1997 r.]

II etap edukacyjny: klasy IV–VI

 

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Bezpieczne posługiwanie sie komputerem i jego oprogramowaniem; świadomość zagrożeń i ograniczeń związanych z korzystaniem z komputera i Internetu.

II. Komunikowanie sie za pomocą komputera i technologii informacyjno-komunikacyjnych.

III. Wyszukiwanie i wykorzystywanie informacji z równych źródeł; opracowywanie za pomocą komputera rysunków, motywów, tekstów, animacji, prezentacji multimedialnych

i danych liczbowych.

IV. Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji z wykorzystaniem komputera.

V. Wykorzystywanie komputera do poszerzania wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin, a także do rozwijania zainteresowań.

 

Treści kształcenia – wymagania szczegółowe

1. Bezpieczne posługiwanie sie komputerem i jego oprogramowaniem. Uczeń:

1) komunikuje sie z komputerem za pomocą ikon, przycisków, menu i okien dialogowych;

2) odczytuje i prawidłowo interpretuje znaczenie komunikatów wysyłanych przez programy;

3) prawidłowo zapisuje i przechowuje wyniki swojej pracy w komputerze i na nośnikach elektronicznych, a następnie korzysta z nich;

4) korzysta z pomocy dostępnej w programach;

5) posługuje sie podstawowym słownictwem informatycznym;

6) przestrzega podstawowych zasad bezpiecznej i higienicznej pracy przy komputerze, wyjaśnia zagrożenia wynikające z niewłaściwego korzystania z komputera.

 

2. Komunikowanie się za pomocą komputera i technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Uczeń:

1) komunikuje się za pomocą poczty elektronicznej, stosując podstawowe zasady netykiety;

Program nauczania „Klik-Plik” Ewa Jabłonska-Stefanowicz, Anna Kijo 32

2) korzysta z poczty elektronicznej przy realizacji projektów (klasowych, szkolnych lub międzyszkolnych) z różnych dziedzin, np. związanych z ekologia, środowiskiem geograficznym, historia lub zagadnieniami dotyczącymi spraw lokalnych.

 

3. Wyszukiwanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł. Uczeń:

1) wyszukuje informacje w różnych źródłach elektronicznych (słowniki, encyklopedie,

zbiory biblioteczne, dokumentacje techniczne i zasoby Internetu);

2) selekcjonuje, porządkuje i gromadzi znalezione informacje;

3) wykorzystuje, stosownie do potrzeb, informacje w różnych formatach;

4) opisuje cechy różnych postaci informacji: tekstowej, graficznej, dźwiękowej, audiowizualnej, multimedialnej

 

4. Opracowywanie za pomocą komputera rysunków, motywów, tekstów, animacji, prezentacji multimedialnych i danych liczbowych.

Uczeń:

1) tworzy rysunki i motywy przy użyciu edytora grafiki (posługuje się kształtami, barwami, przekształceniami obrazu, fragmentami innych obrazów

2) opracowuje i redaguje teksty (listy, ogłoszenia, zaproszenia, ulotki, wypracowania), stosując podstawowe możliwości edytora tekstu w zakresie formatowania akapitu i strony, łączy grafikę z tekstem;

3) wykonuje w arkuszu kalkulacyjnym proste obliczenia, przedstawia je graficznie i interpretuje;

4) przygotowuje proste animacje i prezentacje multimedialne.

 

5. Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji z wykorzystaniem komputera. Uczeń:

1) za pomocą ciągu poleceń tworzy proste motywy lub steruje obiektem na ekranie;

2) uczestniczy w pracy zespołowej, porozumiewa się z innymi osobami podczas realizacji wspólnego projektu, podejmuje decyzje w zakresie swoich zadań i uprawnień.

 

6. Wykorzystywanie komputera oraz programów i gier edukacyjnych do poszerzania wiedzy z różnych dziedzin. Uczeń:

1) korzysta z komputera, jego oprogramowania i zasobów elektronicznych (lokalnych

i w sieci) do wspomagania i wzbogacania realizacji zagadnień z wybranych przedmiotów;

2) korzysta z zasobów (słowników, encyklopedii, sieci Internet) i programów multimedialnych (w tym programów edukacyjnych) z różnych przedmiotów i dziedzin wiedzy.

 

7. Wykorzystywanie komputera i technologii informacyjno-komunikacyjnych do rozwijania swoich zainteresowań, zastosowanie komputera w _życiu codziennym, opisywanie zagrożeń i ograniczeń związanych z korzystaniem z komputera i Internetu. Uczeń:

1) opisuje przykłady wykorzystania komputera i sieci Internet w _życiu codziennym;

2) szanuje prywatność i prace innych osób;

3) przestrzega zasad etycznych i prawnych związanych z korzystaniem z komputera

i Internetu, ocenia możliwe zagrożenia.

W zakresie multimedialnym

 Wspieranie rozwoju kompetencji kluczowych wyznaczonych przez ciągle aktualizowane standardy edukacyjne obejmujące:   


PODSTAWOWE INFORMACJE O WYMAGANIACH I SPOSOBACH OCENIANIA NA LEKCJACH INFORMATYKI

Szczegółowe zasady realizacji programu w szkole podstawowej:

  1. prawidłowe wykonanie ćwiczenia w zakresie podstawowym (bez zaawansowanych technik graficznych, technik OLE czy modyfikacji obiektów),
  2. zapisanie pracy do pliku i zapisanie go w wyznaczonym miejscu (na koncie swojej klasy),
  3. ewentualne wykonanie prostych poleceń nauczyciela z zakresu pracy na blokach lub podstaw obsługi Windows.

Podręcznik ucznia:

Dla Szkoły Podstawowej – nie jest wymagany żaden podręcznik.

Źródła informacji dodatkowej:

Szkolna pracownia – strony pomocy na serwerze, encyklopedia multimedialna PWN, intranet, Internet – Poradnik On-Line - strona edupomoc.w.interia.pl

Co uczniowie powinni przynosić na lekcję?

Zeszyt do informatyki, jeżeli potrzeba - to własne notatki, projekty, ewentualnie dyskietkę 3,5” lub inny nośnik danych.

Jakie zasady obowiązują uczniów na zajęciach?

Wszyscy uczniowie otrzymują regulamin pracowni komputerowej, zobowiązani są do jego przestrzegania i powinni wklejć kartkę z regulaminem na pierwszej stronie zeszytu do informatyki. Regulamin pracowni stanowi kontynuację regulaminu szkoły. Za nieprzestrzeganie regulaminu uczeń otrzymuje negatywną ocenę z zachowania lub ocenę w rubryce w dzienniku dotyczącej oceniania z zasad BHP.

Jak uczeń może poprawić ocenę?

Wykonując powtórnie najniżej ocenione zadania (lub zadania podobnego typu) w trakcie dodatkowych zajęć poza lekcją (np. w godzinach, kiedy pracownia jest otwarta) lub w domu, jeśli można wierzyć, że uczeń będzie pracować samodzielnie.


Przedmiotowy System Oceniania z informatyki dla szkoły podstawowej:

Obszary aktywności ucznia w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw, będące przedmiotem oceny

Oceny z informatyki wystawiane są za:

Następujące wartości ocen uzyskane z średniej


Metody oceny osiągnięć ucznia: W poziomie podstawowym (podstawa programowa)

uczeń powinien umieć:

Uczeń powinien znać:

 Ustalam następujące kryteria ocen wyrażone w stopniach (dla poziomu II):

Stopień celujący otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania na stopień bardzo dobry oraz spełnia przynajmniej dwa warunki:

Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania elementów informatyki i spełnia wszystkie warunki:

Stopień dobry otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w podstawie programowej elementów informatyki i spełnia następujące wszystkie warunki:

Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania informatyki na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawie programowej elementów informatyki oraz spełnia wszystkie warunki:

Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który ma braki w opanowaniu podstawy programowej elementów informatyki, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z informatyki w ciągu dalszej nauki, w szczególności spełnia wszystkie warunki:

Stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej z elementów informatyki, a braki w wiadomościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy w zakresie tego przedmiotu

Kryteria oceniania kształcenia w nauczaniu początkowym (poziom I)

1.        Uczeń kompetentny (k), to taki, który:

a.        Biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu trudnych problemów teoretycznych i praktycznych na określonym poziomie nauczania;
b.        Potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach;
c.        Proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje zadania wykraczające poza program nauczania  

2.        Uczeń samodzielny (s), to taki, który:

a.        Opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania;
b.        Poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje (wykonuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne i praktyczne;
c.        Popełnia błędy, które po wskazaniu potrafi samodzielnie poprawić

3.        Uczeń radzący sobie (r), to taki, który:

a.        Opanował podstawowe, najprostsze i najbardziej uniwersalne wiadomości i umiejętności określone programem nauczania;
b.        Ma braki, które nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy;
c.        Przy pomocy nauczyciela rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności.

4.        Uczeń potrzebujący pomocy (pp), to taki, który:

a.        Nie opanował podstawowych wiadomości i umiejętności;
b.        Nie potrafi samodzielnie rozwiązywać (wykonywać) zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności.

Przy ustalaniu stopnia należy również brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wykonywanie obowiązków wynikających ze specyfiki przedmiotu, jednak nie ma to decydującego znaczenia przy ustalaniu oceny. Nauczyciel powinien obniżyć wymagania w zakresie wiedzy i umiejętności z informatyki do tzw. minimum programowego, w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono deficyty rozwojowe uniemożliwiające sprostanie wymaganiom programowym potwierdzone orzeczeniem poradni psychologiczno – pedagogicznej.  Na podstawie ustawy MENiS z 2004r uczeń ze specyficznymi dysfunkcjami może być zwolniony z zajęć informatyki [>>>]


Zdobywanie wiedzy

Treści do realizacji na II etapie edukacyjnym (klasy IV – VI):