Przedmiotowy System Oceniania Informatyka
Przedmiotowy System Oceniania został opracowany na podstawie programu nauczania informatyki, podstawy programowej kształcenia ogólnego oraz Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania. Jest również zgodny ze Statutem szkoły.
a) wiedza i umiejętności oraz wykorzystywanie własnych możliwości;
b) wiadomości i umiejętności ucznia wynikające z programu nauczania;
c) wysiłek wkładany przez ucznia;
d) aktywność i systematyczność.
III. Cele Przedmiotowego Systemu Oceniania:
a) wdrażanie do systematyczności;
b) dostrzeżenie postępów i wskazanie ewentualnych braków;
c) kształcenie umiejętności samooceny.
1. Praca na lekcji:
■ ćwiczenia praktyczne;
■ odpowiedzi ustne;
■ aktywność, systematyczność oraz jakość pracy;
■ współpraca w grupie.
2. Sprawdziany i testy wiadomości i umiejętności.
3. Kartkówki.
4. Prace domowe.
5. Wykonane prace dodatkowe.
6. Udział w konkursach, olimpiadach.
1) W przypadku nieobecności uczeń ma obowiązek zaliczenia sprawdzianu w terminie nieprzekraczającym dwa tygodnie od momentu przyjścia do szkoły. W przypadku stwierdzenia, iż uczeń unika zajęć (wagaruje) nauczyciel może wstawić za nie zaliczenie danego działu programowego ocenę niedostateczną. Uczeń ma jednokrotną możliwość poprawy oceny ze sprawdzianu w terminie ustalonym z nauczycielem.
2) Uczeń może być nieprzygotowany do lekcji z powodów osobistych, ale musi to być udokumentowane przez rodzica lub prawnego opiekuna.
3) Brak zeszytu, wykazanie się nieprzygotowaniem może zostać ukarane znakiem minus (-), uzyskanie przez ucznia trzykrotnego znaku minus jest równoważne z uzyskaniem oceny niedostatecznej.
4) Duża aktywność ucznia podczas zajęć lekcyjnych lub poza nimi może zostać nagrodzona oceną bardzo dobrą lub znakiem (+), trzykrotne uzyskanie znaku plus powoduje wpisanie oceny bardzo dobrej.
5) Uczeń ma obowiązek przestrzegania regulaminu pracowni komputerowej, w przypadku jego łamania może być ukarany znakiem minus (-) lub, w skrajnych przypadkach, otrzymaniem oceny niedostatecznej.
V. Obszary aktywności ucznia będące przedmiotem oceny:
■ posługiwanie się pojęciami, narzędziami oraz prawidłową terminologią informatyczną;
■ stosowanie zasad bezpieczeństwa i właściwej organizacji pracy oraz higieny na stanowisku komputerowym;
■ efektywna praca z poznanymi programami komputerowymi służąca osiąganiu przewidzianych rezultatów;
■ umiejętność rozwiązywania problemów oraz dobór skutecznych metod;
■ zastosowanie zdobytej wiedzy i umiejętności w sytuacjach praktycznych;.
■ aktywność i systematyczność;
VI. Kryteria i sposoby oceniania
Oceny ustala się w stopniach według następującej tradycyjnej skali: Stopień celujący - 6 Stopień bardzo dobry - 5 Stopień dobry - 4 Stopień dostateczny - 3 Stopień dopuszczający - 2 Stopień niedostateczny - 1
Za prace pisemne obowiązuje system punktowy i odpowiadająca mu skala ocen:
% liczby punktów |
Ocena |
do 29% |
niedostateczny |
30% - 49% |
dopuszczający |
50% - 66% |
dostateczny |
67% - 84% |
dobry |
85% - 94% |
bardzo dobry |
95% - 100% |
celujący |
1. Stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
• wyróżnia się wiedzą i umiejętnościami wykraczającymi poza program nauczania obowiązujący w danej klasie,
• samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia,
• zdobytą wiedzę potrafi stosować w sytuacjach problemowych,
• potrafi wykonać zadania wykraczające poza program nauczania,
• osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych.
2. Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
• opanował wiedzę i umiejętności określone w programie nauczania przedmiotu obowiązującego w danej klasie,
• potrafi zastosować zdobytą wiedzę w praktyce,
• samodzielnie stosuje właściwe algorytmy dla rozwiązania danych problemów i przewiduje ich następstwa,
• wie, jak poprawić ewentualne błędy,
• sprawnie posługuje się poznanymi programami użytkowymi.
3. Stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
• dobrze opanował wiadomości określone programem nauczania,
• korzystając ze wskazówek nauczyciela rozwiązuje zadania i problemy,
• potrafi samodzielnie projektować algorytmy rozwiązań,
• zna podstawowe pojęcia i właściwą terminologię z przedmiotu,
• czasem popełnia błędy, ale potrafi je wskazać i poprawić.
4. Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
• opanował podstawowe treści programowe określone programem nauczania danej klasy,
• posiadł umiejętności typowe i wykonuje zadania o średnim stopniu,
• umie opisać przebieg wykonania zadania i rozumie sens jego rozwiązania,
• potrafi posługiwać się podstawowymi programami użytkowymi i wykonywać zadania o niewielkim stopniu trudności,
5. Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
• niewystarczająco opanował wiadomości określone programem nauczania w danej klasie,
• rozumie pojęcia informatyczne,
• ma trudności z obsługą systemu operacyjnego i podstawowych programów użytkowych,
• stosuje posiadane wiadomości tylko z pomocą nauczyciela,
• ma trudności z zastosowaniem swojej wiedzy w praktyce.
6. Stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
• nie opanował wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania danej klasy,
• braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają kontynuację dalszej nauki z zakresu przedmiotu,
• nie potrafi wykonać zadań o podstawowym stopniu trudności, nawet z pomocą nauczyciela.
1. O zasadach przedmiotowego systemu oceniania uczniowie informowani są na pierwszych zajęciach lekcyjnych.
2. Jeśli uczeń otrzyma ocenę niedostateczną za pierwszy semestr, ma obowiązek zaliczenia materiału w ciągu dwóch miesięcy od momentu klasyfikacji. Termin uzgadnia z nauczycielem. Zaliczenie odbywa się w formie ćwiczeń praktycznych.
Gimnazjum nr 3 Wadowice