Przedmiotowy System Oceniania Informatyka

Gimnazjum

I.   Postanowienia ogólne                                                                         pobierz

Przedmiotowy System Oceniania został opracowany na podstawie programu nauczania informatyki, podstawy programowej kształcenia ogólnego oraz Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania. Jest również zgodny ze Statutem szkoły.

II.   Przedmiotem oceny są:

a)              wiedza i umiejętności oraz wykorzystywanie własnych możliwości;

b)             wiadomości i umiejętności ucznia wynikające z programu nauczania;

c)              wysiłek wkładany przez ucznia;

d)              aktywność i systematyczność.

III.   Cele Przedmiotowego Systemu Oceniania:

a)              wdrażanie do systematyczności;

b)             dostrzeżenie postępów i wskazanie ewentualnych braków;

c)              kształcenie umiejętności samooceny.

IV.   Ocenie podlegają:

1.                Praca na lekcji:

                                 ćwiczenia praktyczne;

                                 odpowiedzi ustne;

                                 aktywność, systematyczność oraz jakość pracy;

                                 współpraca w grupie.

2.                Sprawdziany i testy wiadomości i umiejętności.

3.                Kartkówki.

4.                Prace domowe.

5.                Wykonane prace dodatkowe.

6.                Udział w konkursach, olimpiadach.

1) W przypadku nieobecności uczeń ma obowiązek zaliczenia sprawdzianu w terminie nieprzekraczającym dwa tygodnie od momentu przyjścia do szkoły. W przypadku stwierdzenia, iż uczeń unika zajęć (wagaruje) nauczyciel może wstawić za nie zaliczenie danego działu programowego ocenę niedostateczną. Uczeń ma jednokrotną możliwość poprawy oceny ze sprawdzianu w terminie ustalonym z nauczycielem.

2) Uczeń może być nieprzygotowany do lekcji z powodów osobistych, ale musi to być udokumentowane przez rodzica lub prawnego opiekuna.

3) Brak zeszytu,  wykazanie się nieprzygotowaniem może zostać   ukarane     znakiem  minus (-), uzyskanie przez ucznia trzykrotnego znaku minus jest równoważne z uzyskaniem oceny niedostatecznej.

4) Duża aktywność ucznia podczas zajęć lekcyjnych lub poza nimi może zostać nagrodzona oceną bardzo dobrą lub znakiem (+), trzykrotne uzyskanie znaku plus powoduje wpisanie oceny bardzo dobrej.

5) Uczeń ma obowiązek przestrzegania regulaminu pracowni komputerowej, w przypadku jego łamania może być ukarany znakiem minus (-) lub, w skrajnych przypadkach, otrzymaniem oceny niedostatecznej.

V.   Obszary aktywności ucznia będące przedmiotem oceny:

    posługiwanie się pojęciami, narzędziami oraz prawidłową terminologią informatyczną;

    stosowanie zasad bezpieczeństwa i właściwej organizacji pracy oraz higieny na stanowisku komputerowym;

    efektywna praca z poznanymi programami komputerowymi służąca osiąganiu przewidzianych rezultatów;

    umiejętność rozwiązywania problemów oraz dobór skutecznych metod;

    zastosowanie zdobytej wiedzy i umiejętności w sytuacjach praktycznych;.

    aktywność i systematyczność;

 

VI.    Kryteria i sposoby oceniania

 

Oceny ustala się w stopniach według następującej tradycyjnej skali: Stopień celujący - 6 Stopień bardzo dobry - 5 Stopień dobry - 4 Stopień dostateczny - 3 Stopień dopuszczający - 2 Stopień niedostateczny - 1

 

Za prace pisemne obowiązuje system punktowy i odpowiadająca mu skala ocen:

% liczby punktów

Ocena

do 29%

niedostateczny

30% - 49%

dopuszczający

50% - 66%

dostateczny

67% - 84%

dobry

85% - 94%

bardzo dobry

95% - 100%

celujący

 

1.      Stopień celujący otrzymuje uczeń, który:

      wyróżnia się wiedzą i umiejętnościami wykraczającymi poza program nauczania obowiązujący w danej klasie,

               •      samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia,

      zdobytą wiedzę potrafi stosować w sytuacjach problemowych,

      potrafi wykonać zadania wykraczające poza program nauczania,

      osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych.

2.      Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:

      opanował wiedzę i umiejętności określone w programie nauczania przedmiotu obowiązującego w danej klasie,

           •      potrafi zastosować zdobytą wiedzę w praktyce,

      samodzielnie stosuje właściwe algorytmy dla rozwiązania danych problemów i przewiduje ich następstwa,

      wie, jak poprawić ewentualne błędy,

      sprawnie posługuje się poznanymi programami użytkowymi.

3.       Stopień dobry otrzymuje uczeń, który:

      dobrze opanował wiadomości określone programem nauczania,

      korzystając ze wskazówek nauczyciela rozwiązuje zadania i problemy,

         •      potrafi samodzielnie projektować algorytmy rozwiązań,

      zna podstawowe pojęcia i właściwą terminologię z przedmiotu,

         •      czasem popełnia błędy, ale potrafi je wskazać i poprawić.

4.       Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:

      opanował podstawowe treści programowe określone programem nauczania danej klasy,

      posiadł umiejętności typowe i wykonuje zadania o średnim stopniu,

      umie opisać przebieg wykonania zadania i rozumie sens jego rozwiązania,

      potrafi posługiwać się podstawowymi programami użytkowymi i wykonywać zadania o niewielkim stopniu trudności,

5.       Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:

      niewystarczająco opanował wiadomości określone programem nauczania w danej klasie,

      rozumie pojęcia informatyczne,

      ma trudności z obsługą systemu operacyjnego i podstawowych programów użytkowych,

      stosuje posiadane wiadomości tylko z pomocą nauczyciela,

           •      ma trudności z zastosowaniem swojej wiedzy w praktyce.

6.       Stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:

      nie opanował wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania danej klasy,

      braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają kontynuację dalszej nauki z zakresu przedmiotu,

      nie potrafi wykonać zadań o podstawowym stopniu trudności, nawet z pomocą nauczyciela.

VII.    Postanowienia końcowe

1.      O zasadach przedmiotowego systemu oceniania uczniowie informowani są na pierwszych zajęciach lekcyjnych.

2.      Jeśli uczeń otrzyma ocenę niedostateczną za pierwszy semestr, ma obowiązek zaliczenia materiału w ciągu dwóch miesięcy od momentu klasyfikacji. Termin uzgadnia z nauczycielem. Zaliczenie odbywa się w formie ćwiczeń praktycznych.

                                                                      Gimnazjum nr 3 Wadowice