Korzystamy z narzędzi Wielokąt, Prosta, Krzywa - kopiowanie zaznaczonych fragmentów obrazu

  • Cele lekcji:
  • Tworzenie nowego rysunku powinno być poprzedzone podjęciem kilku decyzji dotyczących

    1. Atrybuty rysunku i sposoby ich ustalania

    Wybieramy rysunek o szerokości 800 pikseli i wysokości 600 pikseli  kolorowy

    2. Narzędzia służące do rysowania linii, krzywych, figur geometrycznych:

    LINIA - zwana też PROSTĄ umożliwia rysowanie prostych odcinków;

    Grubość linii ustalamy, klikając w POLU WYBORU CECH na wybraną grubość linii.
    Aby dokładnie rysować linię pionową, trzeba podczas jej rysowania trzymać wciśnięty klawisz SHIFT

    Rysujemy okrąg  linią o najmniejszej grubości - i średnicy 100 pikseli(patrz na pasek zadań i zmieniające się liczby 100x100px)

    Dzielimy okrąg  na 4 równe części które następnie wypełniamy dowolnym kolorem

    Maską prostokątną  - zaznacz nasze kolorowe koło, następnie zaznacz przeźroczystość

    Przytrzymaj  klawisz  shift i przeciągnij szybko zaznaczone koło w prawą stronę (co się stało ?)

    Teraz przytrzymaj klawisz CTRL i przeciągnij w prawą stronę (co się stało ?)

    spostrzeżenie: powyższe dwa sposoby służą do kopiowania zaznaczonego element.

     

    3. Narzędzia służące do usuwania usterek na rysunku

    GUMKA wymazuje wszystko to co chcemy wymazać.( można też zaznaczyć dany obiekt i nacisnąć klawisz delete )

    Wielkość gumki ustalamy klikając w POLU WYBORU CECH na wybraną wielkość.

     

    4. Narzędzie służące do rysowania krzywych

    KRZYWA służy do rysowania krzywej określonego kształtu.

    5. Ołówek

    OŁÓWEK pozwala rysować dowolne kształty. ( Przytrzymując klawisz shift - otrzymujemy prostą. - SPRAWDŹ )

    6. Narzędzie do oglądania rysunku w powiększeniu

    LUPA - przez LUPĘ widzimy najdrobniejsze szczegóły rysunku.

    Przy pomocy lupy sprawdzamy czy między poszczególnymi elementami konturu nie ma przerwy.\

    Wybieramy właściwe powiększenie. Kilkakrotne powiększenie ułatwia łączenie elementów i dokonywanie różnego rodzaju poprawek.

    7. Prostokąt i wielokąt

    PROSTOKĄT umożliwia rysowanie prostokątów i kwadratów. Kwadrat rysujemy przy wciśniętym klawiszu SHIFT - SPRAWDŹ

    WIELOKĄT tworzy figury wielokątne.

     

     

    8. Ćwiczenia do wykonania

    Ćwiczenie I. Wzorując się na rysunku narysuj kod paskowy. ( kod ma się składać minimum z 40 linii , równej długości) - zapisz pracę do swojego katalogu pod nazwą kod - typ pliku jpg

    Ćwiczenie II. Stosując poznane narzędzia narysuj rysunek według wzoru i pokoloruj go. zapisz pracę do swojego katalogu pod nazwą garnuszek - typ pliku bmp

    Ćwiczenie III. Stosując poznane narzędzia narysuj znak Windows. zapisz pracę do swojego katalogu pod nazwą windows - typ pliku bmp