Program Graficzny Paint

Uruchomienie - Start - wszystkie programy- akcesoria- paint                            prezentacja do lekcji

Ołówek - przy naciśniętym lewym przycisku myszy kreślimy w obszarze roboczym  programu linie.

Pędzel - malujemy mając w okienku na dole oferowanych jego kilka kształtów.

Areograf (spray) - mamy do wyboru pozycję rozpylania: bliską, średnią i dalszą. Rozpylając z bliska uzyskamy cieńszy, ale bardziej gęsty ślad. Dwa pozostałe polecane są do malowania większych obszarów obrazu.

Gumka - pozwala na dokonywanie korekty. Kliknięcie jej przycisku zamienia kursor  myszy w kwadrat, który przy naciśniętym lewym przycisku myszy usuwa to, co się pod nimznajdzie. Mamy do wyboru trzy wielkości gumki.

Wypełnianie - daje możliwość wypełnienia kolorem nakreślonej figury. Linie figury rysowane są zawsze w kolorze pierwszego planu, natomiast automatyczne wypełnienie dokonywane jest w kolorze tła.

Lupa - służy do korygowania najmniejszych elementów obrazu np. pojedynczych pikseli. Można również tego dokonać korzystając z opcji menu Widok / Powiększenie.

Wstawianie tekstu - do grafiki możemy wstawić tekst. W tym celu klikamy przycisk z literą A, umieszczamy kursor myszy w miejscu, w którym chcemy coś napisać i przy naciśniętym lewym przycisku myszy kreślimy ramkę dla tekstu. Z kolei kliknięcie prawym przyciskiem i wybranie z kontekstowego menu opcji Pasek narzędzi tekstowych spowoduje wyświetlenie paska z narzędziami formatującymi tekst. Na pasku tym mamy listę czcionek, ich rozmiarów i przyciski trzech odmian tekstu. Po zakończeniu edycji klikamy przycisk dowolnego innego narzędzia.

Linie, figury geometryczne - narzędzia które zastępują użycie linijki i cyrkla. Linie proste kreślimy za pomocą narzędzia Linia - wybieramy grubość, po czym lewym przyciskiem myszy klikamy w miejscu, które ma być początkiem kreślonej linii. Przesuwając kursor przy naciśniętym lewym przycisku myszy ciągniemy nową linię. Możemy ją modyfikować tylko do momentu, w którym zwolnimy przycisk. Chcąc za pomocą linii nakreślić dokładną figurę musimy po narysowaniu jednej linii na krótki moment zwolnić przycisk myszy, po czym następnie go nacisnąć i zacząć kreślić następną prostą. Jeśli podczas rysowania naciśniemy i przytrzymamy klawisz Shift, to otrzymamy linie poziome, pionowe oraz ułożone pod kątem 45 stopni. Do kreślenia figur geometrycznych, takich jak prostokąty czy kwadraty możemy użyć narzędzia Prostokąt. Po kliknięciu jego przycisku umieszczamy kursor myszy w miejscu, w którym ma się znaleźć jeden z wierzchołków prostokąta. Następnie naciskamy i przytrzymujemy lewy przycisk myszy przesuwając kursor w odpowiednim kierunku. W ten sposób kreślimy figurę o żądanej wysokości i szerokości. Naciskając i przytrzymując dodatkowo klawisz Shift, narysujemy kwadrat. W podobny do prostokąta sposób kreślimy elipsy, wybierając narzędzie Elipsa. Aby uzyskać okrąg, należy nacisnąć i przytrzymać podczas rysowania klawisz Shift.

wyczyścić nieudany obraz:

Trzy ostatnio dokonane zmiany łatwo cofnąć za pomocą opcji Edycja / Cofnij lub korzystając ze skrótu klawiszowego Ctrl + Z. Cofnąć można tylko trzy ostatnie zmiany. Abycałkowicie usunąć obraz korzystamy z opcji Obraz / Wyczyść obraz.