Korzystamy z narzędzi Wielokąt i
Krzywa
Cel: Opanowanie umiejętności rysowania wielokątów oraz
posługiwania się narzędziem do rysowania krzywych.
Uczeń potrafi:
- uruchomić edytor grafiki
- wskazać w pasku narzędzi: prostokąt, elipsa, linia
- wyjaśnić zastosowania tych narzędzi w edytorze grafiki
- wykorzystać narzędzia w praktyce
Środki dydaktyczne:
- komputery z oprogramowaniem Windows
- edytor grafiki Paint
- karta pracy
Metody pracy:
- wykład
- pogadanka
- ćwiczenia
Przebieg lekcji:
Wprowadzenie:
1.Nauczyciel nawiązuje do możliwości wykorzystania lekcji
informatyki do utrwalenia wiadomości i umiejętności zdobytych na
innych przedmiotach. np. na matematyce.
2.Określenie celu lekcji.
Nauczyciel zadaje pytanie: Jakie figury geometryczne poznaliście
na lekcjach matematyki? Uczniowie wymieniają poznane figury,
opisują ich własności.
Na dzisiejszej lekcji poznacie narzędzia edytora grafiki Paint,
za pomocą których można rysować wybrane figury geometryczne:
kwadrat, prostokąt, okrąg, trójkąt, linię prostą.
3.Podanie tematu lekcji.
Część główna:
1.Na polecenie nauczyciela uczniowie uruchamiają program Paint.
Z przybornika wybierają narzędzia, za pomocą których można, ich
zdaniem, rysować figury geometryczne. Wskazując myszką
narzędzia, odczytują i podają ich nazwy: elipsa, prostokąt,
wielokąt, linia, krzywa. Nauczyciel wyjaśnia, co to jest elipsa.
2.Nauczyciel objaśnia użycie klawisza Shift podczas rysowania
kwadratu, wielokąta, linii prostej, okręgu. Wyjaśnia również, w
jaki sposób zaznacza się wybrane elementy i zmienia ich
położenie na rysunku.
3.Uczniowie rysują kilka figur geometrycznych oraz zmieniają ich
położenie na rysunku.
4.Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy, na których, oprócz
poleceń, znajduje się rysunek przedstawiający "zamek", który
składa się z figur geometrycznych.
5.Nauczyciel zadaje pytanie: Jakie figury geometryczne
wykorzystano na rysunku?
Uczniowie wymieniają: trójkąt, prostokąt, kwadrat, okrąg, linia
prosta. Nauczyciel wyjaśnia, że ich zadaniem jest wykonanie
rysunku w programie Paint przy pomocy poznanych narzędzi.
Udziela wskazówek dotyczących wykonania rysunku.
6.Uczniowie przystępują do realizacji zadania zgodnie z kartami
pracy.
7.Nauczyciel kontroluję pracę uczniów, udziela wskazówek.
Wskazuje popełniane przez uczniów błędy i doradza, jak je
usunąć.
8.Uczniowie konsultują z nauczycielem swoje wątpliwości oraz
korygują błędy.
9.Zapisują rysunek we wskazanym folderze.
10.Uczniowie prezentują efekty swojej pracy na ekranach
monitorów.
Podsumowanie:
1.Nauczyciel przy udziale uczniów ocenia prace, biorąc pod uwagę
dokładność i estetykę rysunków oraz poprawność wykonania
poszczególnych elementów, którymi są figury geometryczne.
2.Wspólnie omawiają trudności i błędy, które pojawiły się
podczas wykonania zadania.
3.Omawiają korzyści, jakie przyniosła lekcja – poznanie nowych
narzędzi edytora grafiki Paint przy jednoczesnym utrwaleniu
wybranych wiadomości z matematyki. Rysujemy wielokąty poznane na
lekcji matematyki
Ćwiczenia - Rysujemy robota z poznanych figur
geometrycznych.
|