2. Tryb Budowanie

Czego nauczymy się na tej lekcji                                                                                                                    pobierz lekcje

 

 W tym rozdziale wyjaśnimy, co to jest Scena, Przedmiot i Bank Przedmiotów. Nauczymy się budować scenę, zapisać ją do pliku i wczytywać z pliku zapisaną scenę. Porozmawiamy też o tym, jak uniknąć problemów rozpoczynając pracę z nową sceną. !!!

Tryb Budowanie jest najprostszym trybem działania Baltie. W tym trybie możemy przygotować rysunek, który w Baltie nazywa się scena. Tworząc sceny można przećwiczyć obsługę komputerowej myszy.

1.     Co to jest Scena, Przedmioty Bank Przedmiotów

Scena to obszar, na którym tworzymy rysunki. Te rysunki układa się z niewielkich części, tak jak układa się rysunki z klocków z fragmentami rysunków. Pojedyncze części nazywamy przedmiotami. Na scenie mieści się razem 150 przedmiotów ustawionych w dziesięć wierszy po piętnaście przedmiotów.

Przedmioty to małe prostokątne rysunki, które Baltie przechowuje w specjalnych przechowalniach, które nazywają się bankami. Każdy bank (poprawnie należałoby mówić bank przedmiotów’) przechowuje 150 przedmiotów, które są (tak jak w scenie) ułożone do 10 wierszy po 15 przedmiotów (patrz rysunek 2.3).

Sceny i banki są w komputerze przechowywane (oczywiście) w plikach. Sceny zapisywane są w plikach, których nazwy różnią się tylko rozszerzeniem. Pliki ze scenami tworzą grupy, które mogą mieć do 100 członków. Podobne grupy tworzą banki. W ich grupach może być do 200 członków. O tym, jak tworzyć takie grupy, powiemy podczas wyjaśniania sposobu zapisywania scen i banków do plików.

2.     Budujemy scenę

Po pierwszym uruchomieniu Baltie powinien przejść automatycznie do trybu pracy Budowanie, w którym jego okno aplikacji powinno wyglądać tak. jak okno na rysunku poniżej

 

 

 

 

 

Jeśli Baltie był już wcześniej uruchomiony, może otworzyć się w innym trybie. Należy więc sprawdzić wygląd okna aplikacji i jeżeli wygląd panelu narzędzi różni się od tego z rysunku poniżej  wprowadzamy polecenie Tryby Budowanie (patrz rysunek poniżej ). W ten sposób przełączymy się do trybu Budowanie

 

 

 

Teraz już możemy zacząć budować scenę. Jak już powiedzieliśmy, scenę budujemy z przedmiotów, które są przechowywane w bankach. Przedmiot, który chcemy umieścić na scenie musimy wybrać z konkretnego banku. Banki włączymy klikając na przycisk Przedmioty (rysunek obok) lub gdziekolwiek na szarą przestrzeń wokół sceny, gdzie wskaźnik myszy zmienia się ze strzałki na siatkę (rysunek obok).

W ten sposób otworzymy okno Przedmioty (rysunek poniżej). w którym dostępne są wszystkie banki z jednej grupy. Zawsze widzimy tylko jeden bank - nazwijmy go bieżący bank.

 

Jego zawartość zajmuje prawie całe okno. Na dole pod obrazem zawartości bieżącego banku przedmiotów są zakładki z numerami dostępnych banków (tzn. z numerami poszczególnych banków z grupy). Bieżący bank ma zakładkę w kolorze szarym (na rysunku powyżej  bieżącym bankiem jest bank nr 0).

Bieżący bank można zmienić na jeden z dwóch sposobów:

-          kliknięciem na zakładkę ustawimy jako bieżący bank z konkretnym numerem.

-          kliknięciem na jeden z przycisków z żółtą strzałką, które można znaleźć w środku szarej przestrzeni, nastawimy jako bieżący poprzedni lub następny bank.

Po wybieraniu przedmiotu, który chcemy umieścić na naszej scenie, klikamy na niego myszą. W ten sposób chwycimy go, okno Przedmioty zamknie się i wrócimy do sceny trzymając przedmiot. Na scenie umieścimy go przesuwając wskaźnik myszy na miejsce, gdzie chcemy umieścić przedmiot i ponownie klikając upuścimy przedmiot na wybrane miejsce.

Powiedzieliśmy, że upuścimy przedmiot na wybrane miejsce. Łatwo zauważyć, że przed upuszczeniem ) przedmiot nie musi być dokładnie na swojej przyszłej pozycji, lecz można go upuścić w pobliżu wybranego miejsca. Po upuszczeniu przedmiot zostanie dopasowany do właściwej pozycji wynikającej z układu elementów sceny - 10 wierszy po 15 przedmiotów.

Jeśli nie trafimy przedmiotem na właściwe miejsce, nic się złego nie stanie. Jeśli potrzebujemy przesunąć przedmiot na inne miejsce, wskazujemy na niego (rys. poniżej) i chwytamy naciśnięciem lewego przycisku myszy. Wskaźnik myszy zmieni sit; ze strzałki na rękę (rys poniżej w środku) i dopóki trzymamy naciśnięty przycisk myszy, dopóty możemy przedmiot dowolnie przesuwać. Zwalniając przycisk mysz) umieścimy przedmiot w nowym miejscu  Często chcemy mieć na scenie w kilku miejscach ten sam przedmiot - np. przedmiot „ściana z oknem'’ w wielkim domu. który ma kilka okien. Nie musimy za każdym razem sięgać do banku, możemy ..rozmnożyć” przedmiot wprost na scenie. Zrobimy to tak jak przy przesuwaniu przedmiotu, tylko zamiast lewego przycisku myszy użyjemy prawego. Spowoduje to przesuwanie kopii przedmiotu. Na wskaźniku w kształcie ręki będzie przy tym widoczny znak plus (poniżej na prawo).

Jeśli chcemy usunąć ze sceny jakiś przedmiot, możemy chwycić go lewym przyciskiem myszy i przesunąć na szarą przestrzeń wokół sceny.  Gdy na przedmiocie pojawi się szare przekreślenie możemy go upuścić.

Gdy chcemy wyczyścić całą scenę, bo nam się nie podoba rysunek, nie musimy usuwać pojedynczych przedmiotów. Wystarczy w panelu narzędzi nacisnąć przycisk wyczyść scenę (patrz rysunek poniżej).