Lekcja 8  Wykresy

 

SCENARIUSZ LEKCJI

DZIAŁ PROGRAMU: Arkusz kalkulacyjny - EXCEL

ZAKRES TREŚCI PROGRAMOWYCH: Przedstawianie danych umieszczonych w arkuszu za pomocą wykresu.

CEL OGÓLNY (temat zajęć): Tworzenie różnego rodzaju wykresów w arkuszu kalkulacyjnym (Excel) – zastosowanie. 

CELE SZCZEGÓŁOWE:

1. Uczeń zna:

-      przykłady różnych wykresów stosowanych w arkuszu kalkulacyjnym (Excel),

-      podstawowe sposoby i metody tworzenia wykresów w Excelu,

-      praktyczne zastosowania różnych wykresów,

-      kilka nowych – specjalistycznych słów związanych z Excelem. 

2. Uczeń rozumie:

-      występowanie ciągłych zmian w czasie i przestrzeni przedstawionych na wykresach (możliwość przedstawienia graficznego, zobrazowania za pomocą wykresu różnych zjawisk opisanych w postaci informacji słownej, „liczbowej”)

-      wpływ nowoczesnych metod na szybkość i jakość prac w porównaniu z metodami tradycyjnymi – wykresy tworzone odręcznie (funkcjonalność, możliwość przesyłania i zmian zapisu, bezpieczeństwo, ekonomia ...)

-      konieczność wprowadzania nowoczesnych metod w nauce i pracy (wysoka wydajność i jakość).   

3. Uczeń potrafi:

-      odczytać i zinterpretować przykładowe wykresy,

-      opisać z czego się składają,

-      wymienić kilka typów wykresów i podać przykłady ich zastosowania,

-      utworzyć różne typy wykresów. 

METODY: Pogadanka, dyskusja, prezentacja, praca indywidualna, praca w grupach.

FORMY PRACY: Zbiorowa, indywidualna.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

1.   Przykładowe wykresy.

2.   Przykłady wykorzystania wykresów do zilustrowania danych:

3.   Rzutnik multimedialny

CZAS PRACY: 45 minut.

PRZEBIEG LEKCJI

 

FAZA WPROWADZAJĄCA (ZAANGAŻOWANIE: przyciąganie uwagi, rozpoznawanie wiedzy, wzbudzanie pozytywnego nastawienia do tematu ...).

1. Sprawy organizacyjne.

2. Nawiązanie do poprzedniej lekcji, krótkie odpowiedzi związane z wykresami, sprawdzenie zadania domowego – „Do czego służą wykresy, narysuj przykładowy wykres zawierający kilka danych” – dyskusja na temat zawarty w zadaniu (metody ręczne, nowoczesne metody, jakość ...).

3. Wyjaśnienie celu obecnej lekcji i zapisanie tematu: „Tworzenie różnego rodzaju wykresów w arkuszu kalkulacyjnym (Excel) – zastosowanie”. /5 min./

FAZA REALIZACJI

1. FAZA BADANIA (poznawanie nowego materiału).

Nauczyciel prezentuje przykłady wykorzystania wykresów do zilustrowania danych: „ wirtualne wyniki klasyfikacji klasy” Uczniowie oglądają i zwracają uwagę na wyszczególnione materiały (dane arkusza, odpowiednie wykresy). /5 min./ 

2. FAZA PRZEKSZTAŁCANIA (przetwarzanie informacji, ćwiczenia utrwalające, wzbogacające myśli i działanie ...).

Uczniowie czytają przygotowane zadania wraz z instrukcjami w celu zapoznania się z treścią i wykonania odpowiednich wykresów.

Zad. 1. Przyrost wzrostu ciała.

Utwórz tabelę w Excelu:

 

Wzrost uczniów [cm]

 

wiek

Paweł

Julia

Janek

 

1

50

58

47

 

5

103

77

80

 

10

140

120

110

 

 

Wstaw – wykres – liniowy – zakres danych - zaznacz kolumny danych żółte pole – serie zaznacz w kolumnach. Z zakładki wybierz serie, Seria 1 – nazwa zaznacz w tabeli Paweł , wartość – zaznacz liczby w kolumnie pod nagłówkiem Paweł tzn 50,103,140. Etykiety osi kategorii (X) zaznaczamy kolumnę pod wiekiem tzn 1,5,10 – podobnie dla pozostałych dwóch osób – tytuł = wzrost, oś x = lat, oś y = wzrost w cm – zapisz. Najeżdżając kursorem na poszczególne obszary wykresu, pod prawym przyciskiem myszy otwiera się menu, które pozwala sformatować uczniom wykres (wg własnego uznania).

 

Zad. 2. Wybory przewodniczącego Samorządu Uczniowskiego.

Utwórz tabelę w Excelu:

Kandydaci

Głosy

Marta K

150

Rafał Z.

180

Marek S.

500

Ola M

120

Zilustruj dane z wyborów za pomocą dowolnego typu wykresu. Sformatuj wykres.

3. FAZA PREZENTACJI NOWYCH UMIEJĘTNOŚCI (rozpoznawanie efektów uczenia się).

Uczniowie, którzy wykonali zadanie zgłaszają gotowość do sprawdzenia, po czym pomagają uczniom, którzy nie wykonali zadania, odpowiadają na zadawane przez kolegów pytania, tłumaczą nowopoznane nazwy i pokazują, jak w praktyce wykonać podane instrukcje i polecenia. /30 min./

 

FAZA PODSUMOWUJĄCA (REFLEKSJA: wzmaganie trwałości i transferu kształcenia).

Uczniowie stwierdzają kiedy i gdzie może się im przydać zdobyta wiedza, umiejętności oraz doświadczenia (cele i sposoby sporządzania wykresów, umiejętność czytania i wykonywania instrukcji, umiejętność współpracy z drugim uczniem). Przewidywane odpowiedzi: nauka, praca, życie codzienne. /5 min./