|Matematyka| Fizyka| Informatyka| W-F | Muzyka | Wychowawcza |
FIZYKA© 2003 created by Paweł
|Kryteria Ocen| Rozkład materiału kl II|Rozkład kl III| |Wymagania kl 2 | Wymagania kl 3| Zadania |
wzory | |Doświadczenia| Sprawdziany |Testy kompetencji |Foliogramy do lekcji|
| Prąd elektryczny | | Elektrostatyka | Magnetyzm |
Download - ciekawe programy
Pole Elektrostatyczne
Pole Magnetyczne
Optyka
Grawitacja
Rzuty
Pytania na które szukamy odpowiedzi Nowe odkrycia Ciekawostki Pytania Powstawanie burzy
Wymagania konieczne i podstawowe. Uczeń:· Elektryzuje ciało przez tarcie lub dotyk innym ciałem naelektryzowanym · Wie, że są dwa rodzaje ładunków elektrycznych · Wie, że ciała naelektryzowane jednoimiennie odpychają się a ciała naelektryzowane różnoimiennie przyciągają się. · Wie, że ciało obojętne elektrycznie to ciało w którym ładunek dodatni i ujemny równoważą się. · Wie, że podczas elektryzowania przemieszczają się wyłącznie elektrony. · Wymienia cząstki budujące atom i zna ich ładunki i rozmieszczenie (elektrony, protony, neutrony) · Wie, że prąd elektryczny to uporządkowany ruch swobodnych ładunków elektrycznych · Wie na czym polega przepływ prądu w metalach (uporządkowany ruch swobodnych elektronów) · Zna podstawowe symbole graficzne na schematach elektrycznych (bateria, amperomierz, woltomierz, opornik stały, opornik regulowany, żarówka) · Określa umowny zwrot prądu (od „+” do „–”) · Zna warunki przepływu prądu (źródło napięcia + zamknięty obwód) · Potrafi wskazać zagrożenia porażeniem prądem w domu · Potrafi wskazać zagrożenia związane z elektryzowaniem · Zna rolę bezpieczników w instalacji elektrycznej · Zna oznakowanie przewodów we wtyczce z uziemieniem · Zna jednostki: ładunku elektrycznego, natężenia prądu, napięcia elektrycznego, oporu elektrycznego · Wykonuje pomiar natężenia prądu i napięcia (prawidłowo włącza w obwód woltomierz i amperomierz) · Czyta i rysuje proste schematy elektryczne. · Zna działanie wyłączników (mechaniczne, termostaty) · Wie jak działa bimetal w termostatach · Wie, że natężenie prądu w elemencie elektrycznym jest wprost proporcjonalne do przyłożonego napięcia i odwrotnie proporcjonalne od oporu elementu. I = U/R (prawo Ohma) · Wie, że suma natężeń prądów wpływających do węzła obwodu jest równa sumie natężeń prądów wypływających z tego węzła · Wie, że natężenie prądu elektrycznego określa szybkość przepływu ładunków elektrycznych w przewodzie · Odróżnia szeregowe i równoległe łączenie elementów elektrycznych · Zna wpływ liczby szeregowo połączonych elementów na natężenie prądu w obwodzie · Wie, że przy szeregowym połączeniu elementów natężenia w poszczególnych elementach są równe · Wie, że w obwodzie zbudowanym z elementów połączonych równolegle napięcia na poszczególnych elementach są równe · Umie obliczać pracę prądu (przekazaną energię) E = P * t = U * I * t · Umie obliczać moc prądu P = U * I · Umie obliczać natężenie prądu z prawa Ohma I = U / R · Umie policzyć natężenie prądu z zależności I = Q / t Elektryzuje ciało przez tarcie lub dotyk innym ciałem naelektryzowanym · Wie, że są dwa rodzaje ładunków elektrycznych · Wie, że ciała naelektryzowane jednoimienne odpychaj± się a ciała naelektryzowane różnoimiennie przyciągają się. · Wie, że ciało obojętne elektrycznie to ciało, w którym ładunek dodatni i ujemny równoważą się. · Wie, że podczas elektryzowania przemieszczają się wyłącznie elektrony. · Wymienia cząstki budujące atom i zna ich ładunki i rozmieszczenie (elektrony, protony, neutrony) · Wie, że prąd elektryczny to uporządkowany ruch swobodnych ładunków elektrycznych · Wie, na czym polega przepływ prądu w metalach (uporządkowany ruch swobodnych elektronów) · Zna podstawowe symbole graficzne na schematach elektrycznych (bateria, amperomierz, woltomierz, opornik stały, opornik regulowany, żarówka) · Określa umowny zwrot prądu (od „+” do „–”) · Zna warunki przepływu prądu (źródło napięcia + zamknięty obwód) · Potrafi wskazać zagrożenia porażeniem prądem w domu · Potrafi wskazać zagrożenia związane z elektryzowaniem · Zna rolę bezpieczników w instalacji elektrycznej · Zna oznakowanie przewodów we wtyczce z uziemieniem · Zna jednostki: ładunku elektrycznego, natężenia prądu, napięcia elektrycznego, oporu elektrycznego · Wykonuje pomiar natężenia prądu i napięcia (prawidłowo włącza w obwód woltomierz i amperomierz) · Czyta i rysuje proste schematy elektryczne. · Zna działanie wyłączników (mechaniczne, termostaty) · Wie jak działa bimetal w termostatach · Wie, że natężenie prądu w elemencie elektrycznym jest wprost proporcjonalne do przyłożonego napięcia i odwrotnie proporcjonalne od oporu elementu. I = U/R (prawo Ohma) · Wie, że suma natężeń prądów wpływających do węzła obwodu jest równa sumie natężeń prądów wypływających z tego węzła · Wie, że natężenie prądu elektrycznego określa szybkość przepływu ładunków elektrycznych w przewodzie · Odróżnia szeregowe i równoległe łączenie elementów elektrycznych · Zna wpływ liczby szeregowo połączonych elementów na natężenie prądu w obwodzie · Wie, że przy szeregowym połączeniu elementów natężenia w poszczególnych elementach s± równe · Wie, że w obwodzie zbudowanym z elementów połączonych równolegle napięcia na poszczególnych elementach s± równe · Umie obliczać pracę prądu (przekazaną energię) E = P * t = U * I * t · Umie obliczać moc prądu P = U * I · Umie obliczać natężenie prądu z prawa Ohma I = U / R · Umie policzyć natężenie prądu z zależności I = Q / t Wymagania rozszerzające i dopełniające . Uczeń:· Stosuje zasadę zachowania ładunku elektrycznego w zadaniach · Opisuje różnice w elektrycznej budowie izolatorów i przewodników (swobodne ładunki) · Potrafi naelektryzować ciało przez indukcję elektrostatyczną · Potrafi podać przykłady praktycznych zastosowań elektryzowania ciał. · Prawidłowo rysuje wektory sił wzajemnego oddziaływania dwóch ładunków elektrycznych (równe wartości sił) · Wyjaśnia powstawanie jonów prostych (odrywanie lub przyłączanie elektronów przez atom) · Wie na czym polega elektroliza. · Podaje przykłady zastosowania elektrolizy (galwanizacja) · Potrafi wyjaśnić rolę uziemienia w domowej instalacji elektrycznej · Wie, że napięcie źródła prądu to ilość energii przypadająca na jednostkowy ładunek elektryczny przypływający przez to źródło U = E / Q · Wie od czego zależy opór elektryczny R ~ długość / pole przekroju (od materiału, przekroju przewodnika i jego długości) · Prawo Ohma i jego graficzne przedstawienie
·
Rozwiązuje zadania
korzystając z zależności: · Wie, że przy szeregowym połączeniu elementów napięcie jest sumą napięć U = U1 + U2 + U3 + ... a natężenia w poszczególnych elementach są równe I = I1 = I2 = I3 =...
·
Wie, że w obwodzie
zbudowanym z elementów połączonych równolegle natężenie w przewodzie
głównym jest sumą natężeń w rozgałęzieniach I = I1 + I2
+I3 +... a napięcia na poszczególnych elementach są
równe · Oblicza opór zastępczy dla oporów połączonych szeregowo i równolegle · Rozwiązuje obwody z elementami połączonymi szeregowo i równolegle · Potrafi oznaczyć bieguny magnesu na podstawie oddziaływania z ziemskim polem magnetycznym. · Rysuje linie (kształt i zwrot) pola magnetycznego magnesu podkowiastego, przewodników z prądem (prosty drut, przewodnik kołowy, zwojnica, elektromagnes) · Określa miejsca o największej indukcji pola magnetycznego · Wie, że żelazo (ferromagnetyk) w polu magnetycznym samo staje się magnesem namagnesowanym zgodnie z zewnętrznym polem magnetycznym · Wie, że są substancje przez które pole magnetyczne przenika (np. szkło, drewno, papier) · Zna regułę prawej ręki (określanie zwrotu linii sił pola magnetycznego przewodu z prądem) · Potrafi wyznaczyć bieguny przewodnika kołowego i zwojnicy (na podstawie znajomości zwrotu prądu) · Wie, jak zwiększyć indukcję pola magnetycznego elektromagnesu · Potrafi wyznaczyć kierunek i zwrot siły elektrodynamicznej (na podstawie reguły lewej ręki) · Wie, że wartość siły elektrodynamicznej jest największa wtedy gdy przewód jest prostopadły do linii sił pola magnetycznego · Wie, ze siła elektrodynamiczna działa na poruszający się w polu magnetycznym ładunek elektryczny · Omawia działanie i wykorzystanie silnika elektrycznego (prądu stałego) · Zna warunki wzbudzania prądu indukcyjnego i czynniki wpływające na jego wartość · Potrafi określić zwrot prądu indukcyjnego na podstawie reguły przekory (reguła Lenza) · Omawia działanie mikrofonu i głośnika (urządzeń wykorzystujących zjawisko indukcji elektromagnetycznej) · Korzystając z zależności między napięciami i liczbą zwojów w uzwojeniu pierwotnym i wtórnym oblicza dowolną wielkość znając pozostałe. · Wie, że w przybliżeniu moc prądu w uzwojeniu pierwotnym i wtórnym dobrego transformatora jest jednakowa, wykorzystuje ten fakt przy rozwiązywaniu zadań · Omawia działanie i wykorzystanie generatora (prądnicy) prądu zmiennego · Opisuje cechy prądu przemiennego
|