|Matematyka| Fizyka| Informatyka| W-F | Muzyka | Wychowawcza |

FIZYKA© 2003 created by Paweł  

|Kryteria Ocen| Rozkład materiału kl II|Rozkład  kl III|   |Wymagania kl 2 | Wymagania kl 3| Zadania |

wzory | |Doświadczenia| Sprawdziany |Testy kompetencji |Foliogramy do lekcji|

Testy Klasa III

| Prąd elektryczny | | Elektrostatyka | Magnetyzm |

Download - ciekawe programy

Pole Elektrostatyczne   Pole Magnetyczne    Optyka
Grawitacja       Rzuty

 Pytania na które szukamy odpowiedzi       Nowe odkrycia    Ciekawostki    Pytania    Powstawanie burzy

Wymagania na poszczególne stopnie z fizyki w klasie III gimnazjum

 

Wymagania konieczne i podstawowe. Uczeń:

·         Elektryzuje ciało przez tarcie lub dotyk innym ciałem naelektryzowanym

·         Wie, że są dwa rodzaje ładunków elektrycznych

·         Wie, że ciała naelektryzowane jednoimiennie odpychają się a ciała naelektryzowane różnoimiennie przyciągają się.

·         Wie, że ciało obojętne elektrycznie to ciało w którym ładunek dodatni i ujemny równoważą    się.

·         Wie, że podczas elektryzowania przemieszczają się wyłącznie elektrony.

·         Wymienia cząstki budujące atom i zna ich ładunki i rozmieszczenie  (elektrony, protony, neutrony)

·         Wie, że prąd elektryczny to uporządkowany ruch swobodnych ładunków elektrycznych

·         Wie na czym polega przepływ prądu w metalach (uporządkowany ruch swobodnych elektronów)

·         Zna podstawowe symbole graficzne na schematach elektrycznych (bateria, amperomierz, woltomierz, opornik stały, opornik regulowany, żarówka)

·         Określa umowny zwrot prądu (od „+” do „–”)

·         Zna warunki przepływu prądu (źródło napięcia + zamknięty obwód)

·         Potrafi wskazać zagrożenia porażeniem prądem w domu

·         Potrafi wskazać zagrożenia związane z elektryzowaniem

·         Zna rolę bezpieczników w instalacji elektrycznej

·         Zna oznakowanie przewodów we wtyczce z uziemieniem

·         Zna jednostki: ładunku elektrycznego, natężenia prądu, napięcia elektrycznego, oporu elektrycznego

·         Wykonuje pomiar natężenia  prądu i napięcia (prawidłowo  włącza w obwód woltomierz i amperomierz)

·         Czyta i rysuje proste schematy elektryczne.

·         Zna działanie wyłączników (mechaniczne, termostaty)

·         Wie jak działa bimetal w termostatach

·         Wie, że natężenie prądu w elemencie elektrycznym jest wprost proporcjonalne do przyłożonego napięcia i odwrotnie proporcjonalne od oporu elementu. I = U/R (prawo Ohma)

·         Wie, że suma natężeń prądów wpływających do węzła obwodu jest równa sumie natężeń prądów wypływających z tego węzła

·         Wie, że natężenie prądu elektrycznego określa szybkość przepływu ładunków elektrycznych w przewodzie

·         Odróżnia szeregowe i równoległe łączenie elementów elektrycznych

·         Zna wpływ liczby szeregowo połączonych elementów na natężenie prądu w obwodzie

·         Wie, że przy szeregowym połączeniu elementów natężenia w poszczególnych elementach są równe

·         Wie, że w obwodzie zbudowanym z elementów połączonych równolegle napięcia na poszczególnych elementach są równe

·         Umie obliczać pracę prądu (przekazaną energię) E = P * t = U * I * t

·         Umie obliczać moc prądu P = U * I

·         Umie obliczać natężenie prądu z prawa Ohma I = U / R

·         Umie policzyć natężenie prądu z zależności I = Q / t

  Elektryzuje ciało przez tarcie lub dotyk innym ciałem naelektryzowanym

·         Wie, że są dwa rodzaje ładunków elektrycznych

·         Wie, że ciała naelektryzowane jednoimienne odpychaj± się a ciała naelektryzowane różnoimiennie przyciągają się.

·         Wie, że ciało obojętne elektrycznie to ciało, w którym ładunek dodatni i ujemny równoważą   się.

·         Wie, że podczas elektryzowania przemieszczają się wyłącznie elektrony.

·         Wymienia cząstki budujące atom i zna ich ładunki i rozmieszczenie  (elektrony, protony, neutrony)

·         Wie, że prąd elektryczny to uporządkowany ruch swobodnych ładunków elektrycznych

·         Wie, na czym polega przepływ prądu w metalach (uporządkowany ruch swobodnych elektronów)

·         Zna podstawowe symbole graficzne na schematach elektrycznych (bateria, amperomierz, woltomierz, opornik stały, opornik regulowany, żarówka)

·         Określa umowny zwrot prądu (od „+” do „–”)

·         Zna warunki przepływu prądu (źródło napięcia + zamknięty obwód)

·         Potrafi wskazać zagrożenia porażeniem prądem w domu

·         Potrafi wskazać zagrożenia związane z elektryzowaniem

·         Zna rolę bezpieczników w instalacji elektrycznej

·         Zna oznakowanie przewodów we wtyczce z uziemieniem

·         Zna jednostki: ładunku elektrycznego, natężenia prądu, napięcia elektrycznego, oporu elektrycznego

·         Wykonuje pomiar natężenia prądu i napięcia (prawidłowo         włącza w obwód woltomierz i amperomierz)

·         Czyta i rysuje proste schematy elektryczne.

·         Zna działanie wyłączników (mechaniczne, termostaty)

·         Wie jak działa bimetal w termostatach

·         Wie, że natężenie prądu w elemencie elektrycznym jest wprost proporcjonalne do przyłożonego napięcia i odwrotnie proporcjonalne od oporu elementu. I = U/R (prawo Ohma)

·         Wie, że suma natężeń prądów wpływających do węzła obwodu jest równa sumie natężeń prądów wypływających z tego węzła

·         Wie, że natężenie prądu elektrycznego określa szybkość przepływu ładunków elektrycznych w przewodzie

·         Odróżnia szeregowe i równoległe łączenie elementów elektrycznych

·         Zna wpływ liczby szeregowo połączonych elementów na natężenie prądu w obwodzie

·         Wie, że przy szeregowym połączeniu elementów natężenia w poszczególnych elementach s± równe

·         Wie, że w obwodzie zbudowanym z elementów połączonych równolegle napięcia na poszczególnych elementach s± równe

·         Umie obliczać pracę prądu (przekazaną energię) E = P * t = U * I * t

·         Umie obliczać moc prądu P = U * I

·         Umie obliczać natężenie prądu z prawa Ohma I = U / R

·         Umie policzyć natężenie prądu z zależności I = Q / t

Wymagania rozszerzające i dopełniające . Uczeń:

·         Stosuje zasadę  zachowania ładunku elektrycznego w zadaniach

·         Opisuje różnice w elektrycznej budowie izolatorów i przewodników (swobodne ładunki)

·         Potrafi naelektryzować ciało przez indukcję elektrostatyczną

·         Potrafi podać przykłady praktycznych zastosowań elektryzowania ciał.

·         Prawidłowo rysuje wektory sił wzajemnego oddziaływania dwóch ładunków elektrycznych (równe wartości sił)

·         Wyjaśnia powstawanie jonów prostych (odrywanie lub przyłączanie elektronów przez atom)

·         Wie na czym polega elektroliza.

·         Podaje przykłady zastosowania elektrolizy (galwanizacja)

·         Potrafi wyjaśnić rolę uziemienia w domowej instalacji elektrycznej

·         Wie, że napięcie źródła prądu to ilość energii przypadająca na jednostkowy ładunek elektryczny przypływający przez to źródło U = E / Q

·         Wie od czego zależy opór elektryczny  R ~ długość / pole przekroju (od materiału, przekroju przewodnika i jego długości)

·         Prawo Ohma i jego graficzne przedstawienie

·         Rozwiązuje zadania korzystając z zależności:
   I = U / R     I = Q / t             U = E / Q     P = U * I    E = U * I * t

·         Wie, że przy szeregowym połączeniu elementów napięcie  jest sumą napięć  U = U1 + U2 + U3 + ... a natężenia w poszczególnych elementach są równe  I = I1 = I2 = I3 =...

·         Wie, że w obwodzie zbudowanym z elementów połączonych równolegle natężenie w przewodzie głównym jest sumą natężeń w rozgałęzieniach I = I1 + I2 +I3 +...  a napięcia na poszczególnych elementach są równe 
U = U1 = U2 = U3 = ...

·         Oblicza opór zastępczy dla oporów połączonych szeregowo i równolegle

·         Rozwiązuje obwody z elementami połączonymi szeregowo i równolegle

·         Potrafi oznaczyć bieguny magnesu na podstawie oddziaływania z ziemskim polem magnetycznym.

·         Rysuje linie (kształt i zwrot) pola magnetycznego magnesu podkowiastego, przewodników z prądem (prosty drut, przewodnik kołowy, zwojnica, elektromagnes)

·         Określa miejsca o największej indukcji pola magnetycznego

·         Wie, że żelazo (ferromagnetyk) w polu magnetycznym samo staje się magnesem namagnesowanym zgodnie z zewnętrznym polem magnetycznym

·         Wie, że są substancje przez które pole magnetyczne przenika (np. szkło, drewno, papier)

·         Zna regułę prawej ręki (określanie zwrotu linii sił pola magnetycznego przewodu z prądem)

·         Potrafi wyznaczyć bieguny przewodnika kołowego i zwojnicy (na podstawie znajomości zwrotu prądu)

·         Wie, jak zwiększyć indukcję pola magnetycznego elektromagnesu

·         Potrafi wyznaczyć kierunek i zwrot siły elektrodynamicznej (na podstawie reguły lewej ręki)

·         Wie, że wartość siły elektrodynamicznej jest największa wtedy gdy przewód jest prostopadły do linii sił pola magnetycznego

·         Wie, ze siła elektrodynamiczna działa na poruszający się w polu magnetycznym ładunek elektryczny

·         Omawia działanie i wykorzystanie silnika elektrycznego (prądu stałego)

·         Zna warunki wzbudzania prądu indukcyjnego i czynniki wpływające na jego wartość

·         Potrafi określić zwrot prądu indukcyjnego na podstawie reguły przekory (reguła Lenza)

·         Omawia działanie mikrofonu i głośnika (urządzeń wykorzystujących zjawisko indukcji elektromagnetycznej)

·         Korzystając z zależności między napięciami i liczbą zwojów w uzwojeniu pierwotnym i wtórnym oblicza dowolną wielkość znając pozostałe.

·         Wie, że w przybliżeniu moc prądu w uzwojeniu pierwotnym i wtórnym dobrego transformatora jest jednakowa,  wykorzystuje ten fakt przy rozwiązywaniu zadań

·         Omawia działanie i wykorzystanie generatora (prądnicy) prądu zmiennego

·         Opisuje cechy prądu przemiennego