|Matematyka| Fizyka| Informatyka| W-F | Muzyka | Wychowawcza |

FIZYKA© 2003 created by Paweł  

|Kryteria Ocen| Rozkład materiału kl II|Rozkład  kl III|   |Wymagania kl 2 | Wymagania kl 3| Zadania |

wzory | |Doświadczenia| Sprawdziany |Testy kompetencji |Foliogramy do lekcji|

Testy Klasa III

| Prąd elektryczny | | Elektrostatyka | Magnetyzm |

Download - ciekawe programy

Pole Elektrostatyczne   Pole Magnetyczne    Optyka
Grawitacja       Rzuty

 Pytania na które szukamy odpowiedzi       Nowe odkrycia    Ciekawostki    Pytania    Powstawanie burzy

Wymagania na poszczególne stopnie z fizyki w klasie II gimnazjum

 

Wymagania na stopień dopuszczający :

Praca moc energia mechaniczna

-         uczeń rozpoznaje przykłady wykonania pracy ( w sensie fizycznym)

-         uczeń wie że pracę wyrażamy w Dżulach

-         uczeń potrafi w prostych przykładach z życia codziennego rozróżniać urządzenia o większej i mniejszej mocy

-         uczeń wie że moc wyrażamy w watach

-         uczeń rozróżnia w przykładach ciała posiadające energie potencjalną grawitacji, energie potencjalną sprężystości, energie kinetyczną

-         uczeń potrafi w podanych , prostych przykładach opisać przemiany energii mechanicznej

 

Właściwości materii

-         uczeń w przedstawionych prostych przykładach rozróżnia ciała fizyczne i substancje.

-         uczeń w przedstawionych prostych przykładach rozróżnia ciała stałe, ciecze i gazy

-         uczeń potrafi zmierzyć objętość ciała za pomocą menzurki

-         uczeń w podanych przykładach rozróżnia własności ciał stałych : kruchość, plastyczność, sprężystość

-         uczeń wie że wszystkie ciała składają się z cząsteczek

-         uczeń wie że wszystkie cząsteczki są w ciągłym ruchu

-         uczeń wie że cząsteczki wzajemnie się przyciągają

-         uczeń potrafi zmierzyć temperaturę termometrem

-         uczeń potrafi zmierzyć masę ciała za pomocą różnych wag

 

Przemiany energii w zjawiskach cieplnych

-         uczeń rozumie związek energii wewnętrznej ciała z jego temperaturą

-         uczeń potrafi rozpoznać przykłady zmiany energii wewnętrznej  przez wymianę ciepła z otoczeniem

-         uczeń potrafi rozpoznać na przykładach przypadki, w których wskutek wykonanej pracy wzrasta energia mechaniczna, a w których energia wewnętrzna

-         uczeń potrafi rozpoznać na  przykładach konieczność używania dobrych i złych przewodników ciepła

-         uczeń potrafi rozpoznać w swoim otoczeniu zjawiska świadczące o tym, że objętość ciała zmienia się przy zmianie temperatury.

Wymagania na stopień dostateczny :

 

Praca moc energia mechaniczna

 

Właściwości materii

 

Przemiany energii w zjawiskach cieplnych

 

Wymagania na stopień dobry:

Przemiany energii w zjawiskach cieplnych

-         Uczeń zna znaczenie wielkości fizycznych, którymi posługuje się przy opisie zjawisk cieplnych

-         Uczeń zna składniki energii wewnętrznej

-         Uczeń rozumie, że skoro energia wewnętrzna jest sumą energii wszystkich cząsteczek, więc zależy od masy ciała

-         Uczeń potrafi się posługiwać ze zrozumieniem pierwszą zasadą termodynamiki w prostych przykładach ilościowych

-         Uczeń potrafi objaśnić zmiany energii  wewnętrznej w przykładach z codziennego życia.

-         Uczeń potrafi rozwiązywać proste zadania związane ze zmianą energii mechanicznej w wewnętrzną.

-         Uczeń dostrzega w przykładach z codziennego życia znaczenie dobrego i złego przewodnictwa

-         Uczeń rozumie że zmiana objętości ciała powoduje zmianę jego  gęstości

-         Uczeń zna zasadę działania taśmy bimetalicznej

Właściwości materii:

-         uczeń potrafi podać przykład ciała zbudowanego z więcej niż jednej substancji

-         uczeń potrafi zaproponować doświadczenie pokazujące, że zmiana kształtu ciała stałego nie powoduje zmiany jego objętości

-         Uczeń potrafi zaproponować doświadczenie świadczące o tym, że ciecz nie ma własnego kształtu.

-         Uczeń potrafi objaśnić wyniki doświadczenia na podstawie modelu cząsteczkowej budowy materii

-         Uczeń  wie, jak w fizyce cząsteczkowej oblicza się wartości średnie różnych wielkości fizycznych

-         Uczeń wie, że w wyższych temperaturach średnia energia kinetyczna cząsteczek ciała jest większa

-         Uczeń potrafi przeliczać temperaturę w skali Celsjusza na skalę Kelvina i na odwrót

-         Uczeń wie że cząsteczki różnych substancji różnią się wielkościami

-         Uczeń odróżnia pierwiastki od związków chemicznych

-         Uczeń wie że masa jest miarą substancji

-         Uczeń rozumie pojecie gęstości

-         Uczeń potrafi obliczyć każdą wielkość ze wzoru p= m/V , znając dwie pozostałe

-         Uczeń wie ze gęstość wyraża się w jednostkach 1 kg/m3 lub 1g/cm3

-         Uczeń rozumie, że energia cząsteczek ciała nie wpływa na jego energie mechaniczną

Praca moc energia mechaniczna

-         uczeń potrafi nazwać siłę wykonującą pracę z życia codziennego

-         uczeń wie że energia kinetyczna i potencjalna grawitacji zależy od masy ciała

-         uczeń zna warunki przy których można obliczyć pracę ze wzoru W= F*s

-         Uczeń rozumie co to znaczy że praca wynosi 1 J

-         Uczeń potrafi wyliczyć każdą wielkość ze wzoru W= F*s znając dwie pozostałe wielkości

-         Uczeń potrafi wyliczyć każdą wielkość ze wzoru P= W/t,  znając dwie pozostałe wie kości

-         Uczeń potrafi objaśnić co to znaczy , że moc wynosi 1W

-         Uczeń rozumie pojecie układu ciał

-         Uczeń wie, że siły działające między ciałami tworzącymi układ, to siły wewnętrzne w tym układzie

-         Uczeń wie że siły, których źródła sa poza układem to siły zewnętrzne

-         Uczeń potrafi obliczyć energię potencjalną ze wzoru E= mgh

-         Uczeń potrafi obliczyć energię kinetyczną ze wzoru E= mv2/2

-         Uczeń potrafi skorzystać z zasady zachowania energii w najprostszych przykładach

-         Uczeń rozumie że Ep ~m, Ep ~ h, Ek ~m, Ek~v2

 

Wymagania na stopień bardzo dobrą

Praca moc energia mechaniczna

 

-         uczeń potrafi sporządzić wykres F(s) dla F= const

-         uczeń potrafi z wykresu F(s) odczytać pracę na dowolnej drodze

-         uczeń potrafi sporządzić wykres W(t)

-         Uczeń potrafi obliczyć każdą z wielkości w e wzorach Ep = mgh i Ek =

wraz z przekształcenie jednostek

-         uczeń potrafi obliczyć energię potencjalną grawitacji względem dowolnie wybranego poziomu zerowego

-         uczeń potrafi sporządzić wykres E(h) dla m = const

-         uczeń potrafi z wykresu e(h) odczytać masę ciała, dla którego sporządzono wykres

-         uczeń potrafi rozwiązywać problemy wymagające korzystanie ze związku  DEp = W

-         uczeń potrafi rozwiązywać problemy wymagające korzystanie ze związku  DEk= W

-         uczeń potrafi sformułować samodzielną wypowiedź na temat zasady zachowania energii mechanicznej

-         uczeń potrafi rozwiązać problemy, wykorzystując zasadę zachowania energii mechanicznej

-          

Właściwości materii

-         uczeń potrafi podąć przykład wykorzystania właściwości substancji w życiu codziennym

-         uczeń potrafi wyjaśnić wyniki doświadczeń, w których demonstrowane są właściwości ciał stałych cieczy i gazów

-         uczeń potrafi podać dokładności z jakimi dokonuje się pomiaru objętości, temperatury i masy posługując się danymi przyrządami

-         uczeń potrafi wytłumaczyć dlaczego ciecze ciała stałe są nieściśliwe

-         uczeń potrafi objaśnić zjawiska związane z występowaniem sił międzycząsteczkowych (zwilżanie , kształt kropli w stanie nieważkości)

-         uczeń potrafi objaśnić zjawiska na podstawie związku średniej energii kinetycznej cząsteczki ciała i temperatury

-         uczeń potrafi sporządzić wykres m(V) na postawie znajomości p

-         uczeń potrafi posługiwać się wykresem m(V) do znajdowania p

-         uczeń potrafi rozwiązywać zadania rachunkowe

-         uczeń potrafi formułować samodzielnie wypowiedzi

 

Przemiany energii w zjawiskach cieplnych


- uczeń potrafi rozwiązywać problemy dotyczące wykorzystania gazów jako izolatorów    

ciepła

-         uczeń potrafi rozwiązywać zadania problemowe związane z zamianą energii mechanicznej w wewnętrzną

-         uczeń zna trzy sposoby przekazywania ciepła

-         uczeń wie że woda rozszerza się anomalnie i zna skutki tego zjawiska

-         uczeń potrafi rozwiązywać problemy związane z rozszerzalnością temperaturową ciała.

-         Uczeń potrafi samodzielnie formułować wypowiedzi.