|Matematyka| Fizyka| Informatyka| W-F | Muzyka | Wychowawcza |
FIZYKA© 2003 created by Paweł
|Kryteria Ocen| Rozkład materiału kl II|Rozkład kl III| |Wymagania kl 2 | Wymagania kl 3| Zadania |
wzory | |Doświadczenia| Sprawdziany |Testy kompetencji |Foliogramy do lekcji|
| Prąd elektryczny | | Elektrostatyka | Magnetyzm |
Download - ciekawe programy
Pole Elektrostatyczne
Pole Magnetyczne
Optyka
Grawitacja
Rzuty
Pytania na które szukamy odpowiedzi Nowe odkrycia Ciekawostki Pytania Powstawanie burzy
Wymagania na stopień
dopuszczający : Praca moc energia mechaniczna-
uczeń rozpoznaje przykłady wykonania pracy ( w sensie
fizycznym) -
uczeń wie że pracę wyrażamy w Dżulach -
uczeń potrafi w prostych przykładach z życia codziennego
rozróżniać urządzenia o większej i mniejszej mocy -
uczeń wie że moc wyrażamy w watach -
uczeń rozróżnia w przykładach ciała posiadające energie
potencjalną grawitacji, energie potencjalną sprężystości,
energie kinetyczną -
uczeń potrafi w podanych , prostych przykładach opisać
przemiany energii mechanicznej Właściwości materii-
uczeń w przedstawionych prostych przykładach rozróżnia ciała
fizyczne i substancje. -
uczeń w przedstawionych prostych przykładach rozróżnia ciała
stałe, ciecze i gazy -
uczeń potrafi zmierzyć objętość ciała za pomocą menzurki -
uczeń w podanych przykładach rozróżnia własności ciał
stałych : kruchość, plastyczność, sprężystość -
uczeń wie że wszystkie ciała składają się z cząsteczek -
uczeń wie że wszystkie cząsteczki są w ciągłym ruchu -
uczeń wie że cząsteczki wzajemnie się przyciągają -
uczeń potrafi zmierzyć temperaturę termometrem -
uczeń potrafi zmierzyć masę ciała za pomocą różnych wag Przemiany energii w zjawiskach cieplnych-
uczeń rozumie związek energii wewnętrznej ciała z jego
temperaturą -
uczeń potrafi rozpoznać przykłady zmiany energii wewnętrznej
przez wymianę ciepła z otoczeniem -
uczeń potrafi rozpoznać na przykładach przypadki, w których
wskutek wykonanej pracy wzrasta energia mechaniczna, a w których
energia wewnętrzna -
uczeń potrafi rozpoznać na przykładach konieczność
używania dobrych i złych przewodników ciepła -
uczeń potrafi rozpoznać w swoim otoczeniu zjawiska świadczące
o tym, że objętość ciała zmienia się przy zmianie
temperatury.
Wymagania na stopień dostateczny :
Praca moc energia mechaniczna
Właściwości materii
Przemiany energii w zjawiskach cieplnych
Wymagania na stopień dobry: Przemiany energii w zjawiskach cieplnych-
Uczeń zna znaczenie wielkości fizycznych, którymi posługuje
się przy opisie zjawisk cieplnych -
Uczeń zna składniki energii wewnętrznej -
Uczeń rozumie, że skoro energia wewnętrzna jest sumą energii
wszystkich cząsteczek, więc zależy od masy ciała -
Uczeń potrafi się posługiwać ze zrozumieniem pierwszą
zasadą termodynamiki w prostych przykładach ilościowych -
Uczeń potrafi objaśnić zmiany energii wewnętrznej w
przykładach z codziennego życia. -
Uczeń potrafi rozwiązywać proste zadania związane ze zmianą
energii mechanicznej w wewnętrzną. -
Uczeń dostrzega w przykładach z codziennego życia znaczenie
dobrego i złego przewodnictwa -
Uczeń rozumie że zmiana objętości ciała powoduje zmianę
jego gęstości -
Uczeń zna zasadę działania taśmy bimetalicznej Właściwości
materii: -
uczeń potrafi podać przykład ciała zbudowanego z więcej niż
jednej substancji -
uczeń potrafi zaproponować doświadczenie pokazujące, że
zmiana kształtu ciała stałego nie powoduje zmiany jego
objętości -
Uczeń potrafi zaproponować doświadczenie świadczące o tym,
że ciecz nie ma własnego kształtu. -
Uczeń potrafi objaśnić wyniki doświadczenia na podstawie
modelu cząsteczkowej budowy materii -
Uczeń wie, jak w fizyce cząsteczkowej oblicza się wartości
średnie różnych wielkości fizycznych -
Uczeń wie, że w wyższych temperaturach średnia energia
kinetyczna cząsteczek ciała jest większa -
Uczeń potrafi przeliczać temperaturę w skali Celsjusza na
skalę Kelvina i na odwrót -
Uczeń wie że cząsteczki różnych substancji różnią się
wielkościami -
Uczeń odróżnia pierwiastki od związków chemicznych -
Uczeń wie że masa jest miarą substancji -
Uczeń rozumie pojecie gęstości -
Uczeń potrafi obliczyć każdą wielkość ze wzoru p= m/V ,
znając dwie pozostałe -
Uczeń wie ze gęstość wyraża się w jednostkach 1 kg/m3 lub
1g/cm3 -
Uczeń rozumie, że energia cząsteczek ciała nie wpływa na
jego energie mechaniczną Praca moc energia mechaniczna-
uczeń potrafi nazwać siłę wykonującą pracę z życia
codziennego -
uczeń wie że energia kinetyczna i potencjalna grawitacji
zależy od masy ciała -
uczeń zna warunki przy których można obliczyć pracę ze wzoru
W= F*s -
Uczeń rozumie co to znaczy że praca wynosi 1 J -
Uczeń potrafi wyliczyć każdą wielkość ze wzoru W= F*s
znając dwie pozostałe wielkości -
Uczeń potrafi wyliczyć każdą wielkość ze wzoru P= W/t, znając
dwie pozostałe wie kości -
Uczeń potrafi objaśnić co to znaczy , że moc wynosi 1W -
Uczeń rozumie pojecie układu ciał -
Uczeń wie, że siły działające między ciałami tworzącymi
układ, to siły wewnętrzne w tym układzie -
Uczeń wie że siły, których źródła sa poza układem to
siły zewnętrzne -
Uczeń potrafi obliczyć energię potencjalną ze wzoru E= mgh -
Uczeń potrafi obliczyć energię kinetyczną ze wzoru E= mv2/2 -
Uczeń potrafi skorzystać z zasady zachowania energii w
najprostszych przykładach -
Uczeń rozumie że Ep ~m, Ep ~ h, Ek ~m, Ek~v2 Wymagania na stopień bardzo dobrąPraca moc energia mechaniczna -
uczeń potrafi sporządzić wykres F(s) dla F= const -
uczeń potrafi z wykresu F(s) odczytać pracę na dowolnej drodze -
uczeń potrafi sporządzić wykres W(t) -
Uczeń potrafi obliczyć każdą z wielkości w e wzorach Ep =
mgh i Ek = wraz z
przekształcenie jednostek -
uczeń potrafi obliczyć energię potencjalną grawitacji
względem dowolnie wybranego poziomu zerowego -
uczeń potrafi sporządzić wykres E(h) dla m = const -
uczeń potrafi z wykresu e(h) odczytać masę ciała, dla
którego sporządzono wykres -
uczeń potrafi rozwiązywać problemy wymagające korzystanie ze
związku
DEp = W -
uczeń potrafi rozwiązywać problemy wymagające korzystanie ze
związku
DEk= W -
uczeń potrafi sformułować samodzielną wypowiedź na temat
zasady zachowania energii mechanicznej -
uczeń potrafi rozwiązać problemy, wykorzystując zasadę
zachowania energii mechanicznej -
Właściwości materii-
uczeń potrafi podąć przykład wykorzystania właściwości
substancji w życiu codziennym -
uczeń potrafi wyjaśnić wyniki doświadczeń, w których
demonstrowane są właściwości ciał stałych cieczy i gazów -
uczeń potrafi podać dokładności z jakimi dokonuje się
pomiaru objętości, temperatury i masy posługując się danymi
przyrządami -
uczeń potrafi wytłumaczyć dlaczego ciecze ciała stałe są
nieściśliwe -
uczeń potrafi objaśnić zjawiska związane z występowaniem
sił międzycząsteczkowych (zwilżanie , kształt kropli w
stanie nieważkości) -
uczeń potrafi objaśnić zjawiska na podstawie związku
średniej energii kinetycznej cząsteczki ciała i temperatury -
uczeń potrafi sporządzić wykres m(V) na postawie znajomości p -
uczeń potrafi posługiwać się wykresem m(V) do znajdowania p -
uczeń potrafi rozwiązywać zadania rachunkowe -
uczeń potrafi formułować samodzielnie wypowiedzi Przemiany energii w zjawiskach cieplnych
ciepła -
uczeń potrafi rozwiązywać zadania problemowe związane z
zamianą energii mechanicznej w wewnętrzną -
uczeń zna trzy sposoby przekazywania ciepła -
uczeń wie że woda rozszerza się anomalnie i zna skutki tego
zjawiska -
uczeń potrafi rozwiązywać problemy związane z
rozszerzalnością temperaturową ciała. -
Uczeń potrafi samodzielnie formułować wypowiedzi. |